Krisen i försvaret

I Svenska Dagbladet presenterades den 23 april 2008 en hemlig lista på förslag på förbandsnedläggningar. Regeringen har begärt in ett underlag från Försvarsmakten som ska lösa den ekonomiska obalansen. Försvarsmakten har normalt ett arbetsår på sig att ta fram budgetunderlag nu får de tre veckor på sig – där av panikåtgärderna.

Vi socialdemokrater anser att situationen är djupt oroande. Regeringen har skapat kaos i Försvarsmakten. Regeringen beställer en Ferrari men betalar bara för en Skoda. Det säger sig själv att det är ohållbart. Det är en ad hoc politik som skadar myndigheten.

Arbetet måste göras i rätt ordning. Vi har en parlamentarisk Försvarsberedning som nu arbetar fram de långsiktiga behoven och målen för försvaret. Det arbetet måste först bli klart innan det går att diskutera Försvarsmaktens organisation.

Vi socialdemokrater har pekat på vikten av partiledaröverläggningar för att hitta blocköverskridande långsiktiga lösningar för försvaret. Det är en för viktig fråga för att hantera på det här oansvariga sättet. Regeringen har hittills gett oppositionen kalla handen.

Sidan uppdaterades senast: 2008-08-12 13:15

Trygghet genom livet - Handlingsprogram för 2007-2010

SkaraRosen

Läs tidigare nummer av vårt lokala partiorgan