En solidarisk sjukvård för alla

Under den senaste mandatperioden har viktiga steg tagits för att utveckla sjukvården. Införandet av den nationella vårdgarantin 1 november 2005 har ökat tillgängligheten och minskat köer och väntetider väsentligt. Vi har också som mål att Sverige ska bli världens bästa land att åldras i. Patienter som behöver mycket vård och vård som ges både på vårdcentraler och på sjukhus ska ha rätt till en fast vårdguide, en ledsagare i vården, som samordnar patientens alla vårdkontakter.

Fredagen den 4 augusti presenterade vårdminister Ylva Johansson och Lars Isaksson, Landstingsförbundets ordförande, rapporten ”En solidariskt finansierad sjukvård för alla” med underrubriken ”eller en sjukvård där plånboken får styra”.

Vi socialdemokrater står upp för den svenska sjukvårdsmodellen. Svensk sjukvård är i världsklass. Genom nya och effektivare mediciner och behandlingsmetoder kan fler och fler sjukdomar botas eller lindras allt högre upp i åldrarna. Under den senaste mandatperioden har viktiga steg tagits för att utveckla sjukvården. Införandet av den nationella vårdgarantin 1 november 2005 har ökat tillgängligheten och minskat köer och väntetider väsentligt. Detta har skett samtidigt som landstingen förbättrat sin ekonomi väsentligt genom ett aktivt eget utvecklingsarbete och genom statliga satsningar.

Landstingssektorn går nu med plus efter år av minusresultat. Detta ger möjligheter att utveckla vården ytterligare för att satsa på personalen och möta framtida utmaningar och behov. Under mandatperioden har det också införts regler som hindrar utförsäljning av sjukhus till privata vinstintressen och ett förbud mot att vid sidan av den vanliga vården på sjukhuset ta emot försäkringspatienter. Det är en mycket viktig princip. Det är endast hälsotillståndet som ska avgöra när och hur du får vård på ett offentligt finansierat sjukhus - inte plånbokens tjocklek eller inbetalda försäkringspremier.

Mot detta står Moderaterna och deras högerallians. De vill slopa reglerna för offentligt drivna sjukhus och tillåta utförsäljningar av svenska sjukhus till privata vinstutdelande vårdkoncerner. De vill också att det införs en utmaningsrätt i vården som gör att verksamhet kan tvångsupphandlas om en privat aktör anmäler intresse att ta över en verksamhet. Moderaterna vill också försämra högkostnadsskyddet för patientavgifter i sjukvården och försämra högkostnadssyddet för läkemedel. De vill också införa en speciell extra avgift varje gång man hämtar ut recept på apoteket. Sammanlagt handlar det om avgiftshöjningar på flera miljarder kronor.

Läs hela rapporten i pdf-format här

Se presskonferensen i webb-tv här

Läs också rapporten "En trygg hälso- och sjukvård för alla" som presenterades den 20 juni och där bl a rättighet till en fast vårdguide för patienter som behöver mycket vård finns med.

För att se våra videosändningar i webb-TV krävs RealPlayer. Det är ett gratisprogram som kan laddas ner från www.real.com

Sidan uppdaterades senast: 2008-08-12 13:15

Trygghet genom livet - Handlingsprogram för 2007-2010

SkaraRosen