Tandvård

Tänderna är en del av kroppen, därför har alla en självklar rätt till en god tandhälsa.

Sedan 1970-talet har vi fri tandvård för alla barn och ungdomar till och med 19 år. Det har bidragit till att vi har en god tandhälsa i landet. Den 1 juli 2002 infördes ett högkostnadsskydd inom tandvården för personer över 65 år. Det ger fler människor möjlighet till implantat och protetik. Hittills har över 150 000 personer beviljats ersättning för sådana behandlingar.

Men för många avstår fortfarande att gå till tandläkaren av ekonomiska skäl. Därför vill vi socialdemokrater gå vidare och införa en kraftfullt förbättrad tandvårdsreform för hela befolkningen. Vi tycker inte att någon ska behöva betala mer än 200 kr för en undersökning. Vi vill förlänga den fria tandvården för ungdomar från 19 år till 24 år och införa ett skydd mot höga kostnader för alla.

Men den borgerliga regeringen vill inte satsa på en tandvårdsreform för hela den vuxna befolkningen. Regeringens tandvårdsreform är otillräcklig och medför att många medborgare också i fortsättningen kommer tvingas avstå från regelbunden tandvård av ekonomiska skäl. De prioriterar skattesänkningar före satsningar på en tandvårdsreform för alla. Det kan vi socialdemokrater aldrig acceptera. Ingen vinner på att några lämnas efter.

Sidan uppdaterades senast: 2008-08-12 13:13

Trygghet genom livet - Handlingsprogram för 2007-2010

SkaraRosen

Läs tidigare nummer av vårt lokala partiorgan