År 2006 var det val. Alla svenska medborgare som fyllt 18 år hade möjlighet att rösta. Här kan du läsa vad vi gick till val på år 2006.
Socialdemokraterna vill att alla människor ska ha arbete.
Det har alltid varit det viktigaste för oss.
Om man har ett arbete får man pengar
och känner att någon behöver en.
För att skapa fler arbeten
ska vi ordna fler och bättre utbildningar,
och bättre regler för företagen.
På det viset har vi redan ordnat 300 tusen nya arbeten
de senaste 10 åren.
Bättre välfärd
I Sverige är alla med och betalar för välfärden
med skatter.
Välfärden är till exempel sjukvård,
omsorg om äldre människor och skolor.
Vi vill ha kvar välfärden
och vi vill att den ska bli ännu bättre.
Därför vill vi ha bättre sjukvård,
bättre vård för de äldre,
och även billigare tandvård.
Vi vill ha fler förskollärare på förskolorna
och mer pengar till skolor
som inte har så mycket pengar.
Människor ska känna sig trygga
Vi vill att människor ska känna sig trygga i Sverige.
Du blir trygg om du vet
att du kan få hjälp av samhället.
Därför får du pengar av staten
om du förlorar ditt arbete
eller om du blir för sjuk för att arbeta.
Om du förlorar ditt arbete
ska du också kunna fundera i lugn och ro
på om du vill flytta för att få ett nytt arbete,
eller om du ska lära dig ett nytt yrke.
Under tiden du funderar
ska du kunna betala dina räkningar.
Du ska känna dig trygg.
Det kan du göra
om du får hjälp med pengar av staten.
Du ska även kunna känna dig trygg
när du blir äldre.
Du ska inte behöva bli orolig
för att pengarna inte ska räcka
när du blir pensionär.
Men för att alla i Sverige
ska kunna få den här tryggheten
så måste vi ha en politik som ser till att det blir så.
Därför vill vi ha en bra välfärd
som alla är med och betalar för
genom skatterna.
Sverige ska bli mer rättvist
Vi tycker det är fel
att några människor är väldigt rika
samtidigt som många människor är fattiga.
I Sverige är det inte så väldigt stor skillnad
på hur människor har det
om man jämför med andra länder.
Där är det ofta mer orättvist.
I Sverige lever vi längre än i andra länder
på grund av att vi har det så bra.
Många kan studera på högskola
och färre behöver socialbidrag för att klara sig.
Men vi är ändå inte nöjda.
Vi tror att fler människor kan få det bättre
och att Sverige kan bli mer rättvist
om fler människor får arbete.
Därför är arbete åt alla det viktigaste för oss.