Det går inte bra utan det går mycket bra för Sverige

Artikel 2006-02-18
För sex månader sedan samlades de borgerliga partierna i Bankeryd. Då utmålades en dyster bild av svensk ekonomi. Sverige var på väg åt fel håll. Två exempel på detta var att antalet arbetade timmar föll och nyföretagandet minskade.

Då var alliansens svar på den mörka ekonomiska utvecklingen ett program som inte andades särskilt många nya jobb, men väl stora skattesänkningar för rika och lägre ersättning till arbetslösa, sjuka, förtidspensionärer och föräldralediga. Folkpartiet blev historiskt genom att överge sin tidigare princip om att värna höga ersättningsnivåer i de sociala försäkringarna.

Bankerydsmötet hade ett tydligt budskap: nu när det går så dåligt för Sverige krävs det att de arbetslösa och de sjukskrivna får ännu tuffare villkor. De borgerliga företrädarna blev emellertid svaret skyldiga. Hur ska lägre ersättning för de arbetslösa skapa fler jobb?

Vad har hänt sedan Bankeryd? Har de svarta spådomarna om svensk ekonomi infriats?

Nej, det har de inte. I stället har ekonomin utvecklats mycket positivt: Det går inte bara bra utan det går mycket bra för Sverige. För ett knappt halvår sedan räknade regeringen med att tillväxten skulle bli 2,4 procent 2005 och 3,1 procent 2006. Nu räknar regeringen med att tillväxten kommer att skrivas upp både 2005 och 2006. I år kommer tillväxten att bli över 3,5 procent.

Men det är inte bara tillväxten som utvecklas starkt. Den öppna arbetslösheten minskar, och sysselsättningen och antalet arbetade timmar stiger. Inflationen är fortsatt låg. Överskottet i de offentliga finanserna blir större än beräknat. Investeringarna fortsätter öka. Nyföretagandet i Sverige var förra året det högsta på tjugo år. Det råder inget tvivel om att vi har råd att behålla och utveckla den svenska välfärdsmodellen.

Utvecklingen det senaste halvåret har med andra ord inte stämt med alliansens domedagsbeskrivning. Frågan måste därför ställas: Vill alliansen fortfarande ge sig på de sjuka, de arbetslösa och förtidspensionärerna? Trots att det nu går så bra för Sverige?

Nu har den borgerliga alliansen en unik möjlighet. Nästa vecka träffas de till ”konvent” i Stockholm. Då kan de visa att den politik de presenterade i Bankeryd inte höll när den konfronterades med verkligheten – den passade varken till innehåll och form för ett modernt välfärdssamhälle som det svenska. De har chansen att göra som moderaterna brukar göra: ändra sig, hålla upp fingret i luften och testa vartåt opinionsvindarna blåser och ompröva sin politik.

Pär Nuder
Finansminister (s)

Kjell Nordström
Riksdagsledamot (s), Skara