Första maj 2008

Första maj i Skara 20082007 förändrades mycket i Första maj-firandet i Skara och förändringarna var så lyckade att de fick en efterföljare detta år. Socialdemokraterna i Skara, LO-facken i Skara och Socialdemokraterna i Götene kallade till samling för demonstrationståg på eftermiddagen den Första maj. I år samlades tågarna bakom det gamla bussgaraget vid busstationen i Skara.

Med FN-fanan, den svenska fanan och Skaras musikskolas orkester i spetsen följde en stor massa socialdemokrater i ett tåg som mätte flera hundra meter. Tåget gick runt några av Skaras gator och slutade även detta år i Olins park. Här hade ett podium ställs i ordning och detta togs nu i bruk. Först vid mikrofonen var Ulla Hellberg, ordförande för Socialdemokraterna i Skara. Efter välkomstord från Ulla följde ett upprop från Emmelie Evaldsson, ordförande för SSU-Skara. Emmelie uppmanade åhörarna att se de utsatta i samhället och se att välfärden raseras av den politik som förs av den borgerliga regeringen. Nästa man i talarstolen var dagens huvudtalare Jesper Bengtsson, ledarskribent vid tidningen Aftonbladet.

Jesper som är född i Skara och uppväxt i Lidköping berättade att han talat på Första maj i staden även för 20 år sedan, då han var SSU:s talare. I sitt tal bad han publiken att tänka sig tillbaka till början av 90-talet och vad som hänt i vårt samhälle sedan dess. Vi svenskar har fått vänja oss vid viss arbetslöshet som numera av många ses som naturlig. Jesper uppmanade alla att rösta i valet till Europaparlamentet 2009. Han tycker det är konstigt att så många avstår från att påverka då en överväldigande majoritet av alla beslut som tas påverkas av EU på olika sätt.

Då Jesper tackade för sig klev Kenth Selmosson upp i talarstolen. Han tackade dagens talare med en bukett rosor och uppmanade sedan alla att smaka på kaffet som stod uppdukat inne i Olins restaurang.

Före kaffetåren stämde alla upp i Internationalen.

I Olins park fanns dagen till ära möjlighet för alla barn att fiska i en fiskedamm eller att med ansiktsfärg förvandlas till en hare, en tvättbjörn eller något annat.

Bland publiken gick flera listor runt denna dag. Det var dels en lottlista där vinsten var ekologiska varor. Dels var det en protestlista mot konkurrensutsättningen av de svenska apoteken samt en lista mot försämringen av de svenska trygghetssystemen.

Här finns fler foton från Första maj-firandet 2008 >>

2008-05-01 18:12

Trygghet genom livet - Handlingsprogram för 2007-2010

SkaraRosen