1 miljon till bättre skolmat

Den återkommande oron över matens kvalitet för barn i förskolan och elever i skolan måste tas på allvar. Det är inte trovärdigt att som den borgerliga alliansen i Skara framhålla tidigare beslut, krav på besparingar och krångliga upphandlingsregler när barn, elever och föräldrar känner oro för matens kvalitet i Skara kommun.

Socialdemokraterna i Skara vill kvalitetssäkra skolmåltiden och servera god och näringsriktig mat i trevlig miljö. Kommunen måste säkerställa att råvaror och tillagning är av hög kvalitet. Att det alltid serveras alternativrätter, att det finns ett varierat salladsbord och mjölk till maten, att miljön i skolrestaurangen är bra och inte minst att eleverna kan äta sig mätta. Samtidigt måste matens och måltidens betydelse för vår hälsa belysas.

Vi vill att våra förskolor och skolor ska erbjuda närproducerad, ekologisk mat utan onödiga tillsatser. Ett första steg är att delta i Skolmatsakademien samt att kommunens kök certifieras och kökspersonal får rätt utbildning för att vara en garant för god och nyttig mat.

Därför vill vi satsa 1 miljon kronor för att förbättra maten och göra måltiden till en upplevelse för våra barn och unga.

1 miljon till bättre skolmat