Rösta den 15 maj! (lätt svenska)

Du ska kunna få vård utan att det kostar en massa pengar!

Rösta med hjärtat den 15 maj!

Snart är det val igen. Det som är viktigt i detta val är sjukvården. Först vill vi socialdemokrater tacka alla som jobbar i vården. Alla som arbetar med vård gör ett väldigt bra arbete. De är noga med att vi får rätt mediciner och behandlas väl. Personalen är lika noga med att du får rätt vård på vårdcentralen som på sjukhusen. Det tycker vi socialdemokrater är bra.

Tillgänglig vård för alla – inte bara för den som har råd.

Vi vill att det bara tar en timme på att få komma till en doktor på akuten. Barn och gamla ska kunna få vård hemma. De ska inte behöva åka till akuten när de är dåliga.

Du ska kunna få vård utan att vara rik.

Tänk om Du måste betala 95 000 kronor för att få en ny höft. Eller att det kostar 20 000 kr för att föda barn. Socialdemokraterna vill att ingen ska vara orolig för att inte kunna betala när man är sjuk. Ingen ska kunna komma före någon annan för att få vård. Det är skatterna som ska betala det som sjukvården kostar. Vi vill att sjukhusen ska bli bättre för patienterna. Därför lovar vi att inte sälja sjukhusen till privata köpare.

Fri tandvård till alla som är under 25 år

Flera unga är fattiga. De är arbetslösa ibland. En del studerar. Många har inte råd att gå till tandläkaren. Deras tänder har blivit sämre. Vi vill att alla unga personer ska få gratis tandvård tills de är 25 år. Idag måste de betala när de har fyllt 21 år.

Kortare köer till vården

Det har blivit lättare att få en tid hos en läkare på en vårdcentral. Tre månader är den tid som kallas för vårdgaranti. De flesta behöver inte vänta så länge. På tio år har det kommit tusen läkare till i Västra Götaland. Sedan år 2001 har också två tusen andra personer börjat jobba i vården i Västra Götaland. Vi fortsätter att göra väntetiderna kortare i vården. Vi satsar pengar på allt som behövs i vården.

Du ska få vård när du är sjuk – utan att det kostar dig för mycket.

Regionvalet i Västra Götaland ska göras om den 15 maj.

Alla som får rösta får ett röstkort i brevlådan i slutet av april. På röstkortet står det var du ska rösta. Det står också hur du ska göra det. Har du inte fått något röstkort ska du ringa till kommunens växel. Du kan också gå in på hemsidan för Valmyndigheten, www.val.se.

Tappar du ditt röstkort kan du få ett nytt. Du får ringa till kommunen eller se vad som står på Valmyndighetens hemsida.

På våra valsedlar står det Arbetarepartiet Socialdemokraterna. Du kan ringa tel 031 – 339 63 00 om du vill veta mera. Eller du kan gå in på vår hemsida på nätet socialdemokraterna.se/vastsverige

Det här ska vi göra fram till år 2014 :

• Ingen ska vänta mer än en timme för att få träffa en läkare. Du ska också få veta direkt hur länge du måste vänta.
  • Barn och äldre ska få vård hemma. Det är bättre än att de måste vänta på akuten.
  • Vi lovar att inte sälja några sjukhus. Sjukhusen är till för patienterna, inte för att tjäna pengar på dem.
  • Gratis tandvård till alla unga som inte är 25 år än. Det är bra för de unga att ha friska tänder.
  • Bättre sjukvård på nära håll. Vi vill ha bättre samarbete i sjukvården för alla gamla som har många olika sjukdomar.

Rösta med hjärtat den 15 maj

Läs mer om vår politik på socialdemokraterna.se/vastsverige

Sidan uppdaterades senast: 2011-05-07 23:03