Lärare demonstrerar

Lärare och flera andra demonstrerade vid Skövde kommunfullmäktiges senaste sammanträde. Man demonstrerade för mer pengar till skolan, ett behov som alla förutom den styrande majoriteten, insett behovet av.

Den borgerliga alliansen i Skövde föreslår att av 38 miljoner kronor kommunen fått i tillfällig förstärkning ska det endast ges 400 tusen kronor till skolan och två miljoner till utbildningsnämnden. I stället för att använda pengar till personal inom skolan lägger man undan 30 miljoner för att användas 2011.

Vi Socialdemokrater har föreslagit att Skolnämnden ska få 12 miljoner kronor och Utbildningsnämnden 4 miljoner 2010. Vid Kommunstyrelsens sammanträde sa den borgerliga alliansen, bestående av Folkpartiet, Kristdemokrater, Centerpartister och Moderater nej till detta. Miljöpartiets representant valde att inte delta i beslutet.

Den 21 december beslutar Kommunfullmäktige om extrapengarna så det finns några dagar kvar för att övertyga dem. Jag vill uppmana lärare, elever och föräldrar att fortsätta demonstrera. Skriv insändare och bjud in politiker till skolan för att visa hur läget är.

För några år sedan stod folkpartister på barrikaden och argumenterade för mer pengar till skolan. Nu sitter samma folkpartister tyst i de beslutande församlingarna och röstar för Tord Gustafssons förslag på nedskärningar. När vi fått pengar som även den moderate finansministern säger är till för att värna välfärdens kärna väljer alliansen i Skövde att inte använda dessa och kallar det för ”god ekonomisk hushållning” . Vi kallar det vid dess rätta namn – oansvarigt.

Åke Jönsson

Kommunalråd (S)