Moderaters uthållighet

Äntligen verkar det som att Moderaterna kämpar för en offentlig verksamhet. Ska bli intressant att se hur länge de vågar stå för sin åsikt denna gång. När Alliansregeringen la förslag om att lägga ner Räddningsverkets skola i Skövde tystnade moderaterna. Inte en enda alliansriksdagsledamot från Skaraborg hade kurage nog att rösta emot beslutet. Detta trots att några var väldigt högljudda innan förslaget lades.

Vi Socialdemokrater är inte oroliga för en Rödgrön regering. Vi ser fram emot att det återigen förs en dialog över blockgränserna om viktiga frågor som försvars- och säkerhetspolitiken. Tills alliansregeringen tillträdde 2006 har man i Sverige alltid strävat efter blocköverskridande överenskommelser. Numera sköts försvarspolitiken av Moderaterna och till och med Fp-ledaren verkar vara i opposition.

Vi Socialdemokrater i Skövde kommer även i framtiden att kämpa för en utveckling av militären, högskolan och all annan statlig verksamhet i Skövde och Skaraborg. Detta oavsett vilken politisk ledning som finns i Stockholm. Vi gör det gärna tillsammans med övriga politiker från Skaraborg, men fegar ni ur så fortsätter vi själva.

Nu har vi en borgerlig regering i Sverige och det finns risk för att den sitter kvar. Därför är det kanske mer intressant för allmänheten att veta att varken Sven Tolgfors eller Cecilia Widegren lovat något för Skövde när det gäller försvaret. De pratar och skriver en massa men svarar inte ens på frågan: Lovar moderaterna att inte lägga ner försvarsverksamhet i Skövde under nästa mandatperiod?

Försvarsfrågan avgörs inte i kommunfullmäktige, men det är ändå intressant för våra väljare att veta hur vi lokala politiker kommer att agera. Kommer ni moderata kommunpolitiker att kämpa för våra regementen om det läggs förslag på nerläggning eller minskning? Lovar ni att nästa gång kämpa även efter det att regeringen lagt förslag?

Åke Jönsson (S)                                       Marie Ekman (S)

Kommunalråd                                          Kommunalrådskandidat

Sidan uppdaterades senast: 2010-08-13 08:42