Oppositionens alternativ värnar barn, ungdomar och äldre

Moderaternas topptrio hävdar arrogant att vi i opposition inte har några alternativ till alliansens budget och att vi högljutt tjoar och slår oss för bröstet... vilket möte var ni på?

Detta är helt fel, på det fullmäktigemöte vi var presenterade vi flera satsningar på bla förbättrad elevhälsa, mer resurser och krav på start av ungdomens hus snarast och extra resurser till hemtjänstens personal och till en friskvårdsinspiratör.

Vårt budgetalternativ äventyrar på intet sätt kommunens ekonomi utan de extra 13.5 miljoner visar att det är oerhört viktiga resurser och tydliggör de skillnader i våra prioriteringar gentemot moderaternas hårda besparingar och privatiseringar.

Alliansen med moderaterna i spetsen vill privatisera en stor del av kommunens verksamheter framöver, detta gynnar välfärden, det kan bli både dyrare och sämre för kommunens invånare.

När det gäller prioriteringar för kommunens investeringar - här lovar alliansen allt
åt alla meden vi är beredda att prioritera investeringar för en god välfärd inom äldreomsorgen, skolan/förskolan och för våra ungdomar i kommunen.

Moderaterna vill dessutom sälja ut verksamhet framöver- och det är av ideologiska skäl, inte för att det är till det bättre för invånarna i Skövde kommun.

Moderaterna säger att det måste finnas rimliga buffertar för tuffare kommunalekonomiska tider – men det beror på alliansregeringens ovilja att stödja kommunerna och den verksamhet man bedriver. De statsbidrag som kommer att behövas framöver lär inte komma, och det blir betydligt kärvare tider kommande år.

Moderaterna kan tydligen bara stava till effektivitet, pengar och privatisering. Det är fortfarande en ”ocean av attityder och värderingar mellan era och våra alternativ”

Våra värderingar bygger på gemenskap, trygghet och solidaritet

Marie Ekman (S)

Tillträdande kommunalråd i opposition