Surt sa räven

De ”nya” moderaterna kommenterar i en insändare vår rödgröna budget. Hela inlägget genomsyras av att de är avundsjuka för att den rödgröna oppositionen lagt en budgetmotion där kommunsektorn får 12 miljarder mer än i regeringens förslag. Alliansregeringen tror att välfärden skapas genom försämrade trygghetssystem och sänkta skatter. Alliansen skär ner bidragen till kommunerna medan rödgröna satsar.

Vår rödgröna budget visar att får kommunen mer pengar används de till välfärdsjobb. Vi ger Skolnämnden pengar så de kan anställa fler lärare och annan personal. Omvårdnadsnämnden får förstärkning då de kan anställa fler på äldreboenden och i hemtjänsten. Vi avsätter även medel för att kunna skapa trainee jobb och praktikplatser för ungdomar.

Ungdomsarbetslösheten i Sverige har passerat 30 procent och är bland den högsta i Europa. Statsministern anser att detta endast är en synvilla. Tror våra lokala ”nya” moderater att de 623 ungdomar som var arbetslösa i Skövde under april var synvillor? Vi rödgröna stöter dagligen på arbetslösa ungdomar och upptäcker då att de är verkliga människor. Genom vår politik vill vi ge ungdomarna en bättre start på arbetslivet.

Däremot har de ”nya” rätt att vi fördelar pengar som inte finns om alliansregeringen sitter kvar. Ska vi ha möjlighet att öka personaltätheten i våra skolor och inom äldreomsorg krävs en regering som vill värna välfärden. Det Rödgröna alternativet har i sin budgetmotion visat att det finns andra lösningar än nedskärningar, privatisering och sänkta skatter.

Den 19 september avgör svenska folket om välfärd i offentlig regi ska vara verklighet eller endast den saga och historisk parantes vilket de ”nya” moderaterna verkar vilja göra den till.

Åke Jönsson (S)

Kommunalråd