Tidans S-förening

Möte med grupparbete

Vi träffades i slutet på augusti för att prata politik. Vi diskuetrade diskutera framtidsfrågorna jobben, miljön och skolan.

Årets Nationaldagsfriande i Tidan!

Socialdemokraternas S-förening i Tidan, ICA Nära Tidan, Scouterna i Tidan, Filadelfia kyrkan i Tidan bjöd in till firande den 6 juni. Alla fick korv med bröd och festis. För barnen fanns det pilkastning med fina priser. Som avslutning på firanden kom det en clown och delade ut galss till alla barnen. Ingela och Marcus Mikanovic sjöng och spelade.

Inbjudan till påskfirande i Tidan

Den 24 mars smalas vi till påskparaden utanför ICA. Vi ses klockan 18.

Årsmöte

Socialdemokraterna i Tidan var samlade till årsmöte den 28 februari, årsdagen 30 år efter det Olof Palme mördades. Årsmötet inleddes med en minnesstund över Palme, Det blev en minnesstund som också gav inspiration till det lokala politiska arbetet.

Ordförande Therese Kaskinen hälsade alla välkomna och öppnade mötet. Skövde arbetarekommuns gäst på mötet var Malin Wadman som valdes till mötesordförande. I sitt tal till årsmötet berörde hon hur viktigt för verksamheten de olika lokala S-föreningarna är. Hon påtalade vikten av att arbetarekommunen satsar på en utökat aktivitet i våra föreningar. Verksamhetsberättelsen Tidan redovisade visade på en bra aktivitet med flera utåtriktade aktiviteter. Mötet diskuterade partiets dåliga opinions siffror, trots dessa  känner vi oss starka när vi inför kommande val kan redovisa de kraftiga satsningarna för att bygga Sverige starkt som Stefan Löfvens regering kunnat genomföra, trots en riksdag med spretande majoriteter, var mötet eniga om.

Minnes stund över Olof Palme på årsdagen 30 år efter hans död.

Socialdemokraterna i Tidan hedrade Olof Palme med en minnes stund, som inleddes med en kort berättelse över vad som hände under hans tid som partiordförande. Bland annat omfattande arbetslivsreformer som gav medbestämmande åt de anställda, 40 timmars vecka, pension vid 65 år, beslut om att avveckla kärnkraften.

Vi minns hans stora internationella arbete för fred och avspänning, hans tanke om en kärnvapen fri zon genom Europa. Hans starka engagemang för fred, frihet, mänskliga rättigheter. Vi minns hur han använde ordet som sitt starkaste vapen i kampen för solidaritet och gemenskap i välden. Det blev en trivsam minnesstund som också gav inspiration till det lokala politiska arbetet.

Fira nationaldagen med oss!

DEN 6/6 KL 15.00 – 17.00

I TIDANPARKEN

HOPPBORG

ICA NÄRA BJUDER ALLA BARN PÅ GLASS kl 16

KORVGRILLNING

HJÄRLIGT VÄLKOMNA

SOCIALDEMOKRATERNA

ICA NÄRA TIDAN

Påsken 2015

Socialdemokrtaerna i Tidan arangerade det årliga skärtorsdagsfirandet. Stort tack till alla som kom dit!

Årsmöte Tidans S-förening 2015

Årsmöte med Tidans socialdemokratiska förening.

Årsmötet inleddes med en parentation över avlidna medlemmar.

Mötet genomfördes i en trevlig anda med omval på flera uppdrag. Ny medlem i styrelsen efter Ingela Johansson som avlidit valdes Anton Brunzell.

Johan Ask var Skövde arbetarekommuns gäst vid mötet. Han informerade om den nu genomförda nämndorganisationen i kommunen och pekade särskilt på den nya barn-och skolnämnd som ansvarar för barn och ungdomar från o till 19 år. Han berörde även diskussionen inom regionen om den planerade utbyggnaden av psykiatrivården. I avslutningen tog han upp en diskussion om hur viktigt att vi håller vår historia levande. Med de fruktansvärda nazistiska illdåden som Europa fått genomlida är helt ofattbart att Européer med nazistsympatier åter igen marscherar i Polen.

Årsmötet avslutades med att mötet antog ett uttalande om behovet av hyreslägenheter i samhället.

Socialdemokraterna i Tidan arrangerar  traditionellt skärtorsdagsfirande i Tidan.

Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar diskuterades planeringen för kommande verksamhet som främst är inriktat mot EU valet och val till riksd. kommun och region. Vidare togs det upp lokala frågor aktuella för samhället bostäder, gamla mejeriet bl.a.
Styrelse
Ordf. Therese Kaskinen, Kassör Helena Dahlström, sekreterare Magnus Fransson, övriga Solveig Persson
Årsmöte med Tidans socialdemokratiska förening. Stående fr.v. Kassör Helena Dahlström, sekreterare Magnus Fransson, ordförande Therese Kaskinen
Bilder från Tidans S-förenings cykelutfärd till fågeltornet i Öja vid sjön Östen.
Det blev en trevlig söndags eftermiddag.

Tidanskolans verksamhet och lokalbehov var ämnet för Tidans socialdemokratiska föreningsmöte.
Rektor Liam Hedén och fastighetsstrateg Per Lovborn  informerade om skolans sätt att ta hand om eleverna och få nyanlända flyktingar och asylsökande att komma med i kamratkretsen. I dag har skolan 128 elever. Prognosen för kommande läsår är 132 elever och i förskolan som i dag har 62 barn ökar till 74. Behovet av ytterligare lokaler för förskolan kommer att tillfälligt lösas med ytterligare en paviljong i anslutning till “Pionen”.

Bild fr.v. Therese Kaskinen, ordförande, rektor Liam Hedén, Ingela Johansson, v ordf. och Per Lovborn, fastighetsstrateg.

Årsmöte 2013

Marie Ekman informerade om kommunens verksamhet med anknytning till Tidan. Hon berörde utvecklingen inom förskolan som har behov av ytterligare en paviljong. På sikt en ny byggnad som kan samla förskoleverksamheten under ett tak. Fritidsgården vars verksamhet som nu överförs från skolnämnden till fritidsnämnden. Hon bedömde Tidans tätort som ett stabilt samhälle med en stabil utveckling. Äldreomsorgen med den alltid aktuella frågan om mat till äldreboende diskuterades.

Till Styrelse för föreningen valdes.

Ordförande Therese Kaskinen, Kassör Helena Dahlström, v. ordförande Ingela Johansson, sekreterare Magnus Fransson

Sidan uppdaterades senast: 2015-04-27 11:27