Första maj i Skurup

Första maj-demonstration i Skurup

Drygt 70 personer gick i tåget genom centrala Skurup. Som tidigare ordnades demonstrationen av Socialdemokraterna och Vänsterpartiet tillsammans. Talare för V var Martina Skrak, oppositionsråd i Malmö och uppvuxen i Skurups kommun. För Socialdemokraterna talade Niklas Karlsson från Landskrona, ordförande för det socialdemokratiska partidistriktet i Skåne och riksdagsman.

Niklas Karlsson

Pierre Esbjörnsson, kommunalråd i Skurup, inledde med att hälsa publiken välkommen och att  berömma personalen i Skurups kommun, som trots ett svårt arv från det tidigare styret lyckades att få ett överskott om 10 miljoner i kommunens bokslut.

Pierre berättar även att dagens insamling går till fotbollsskor och annan utrustning till HVB-hemmet i Skivarp. Fotbollstränaren Tony Wharton gör en stor insats i integrationsarbetet när han använder fotboll som hjälpmedel. Detta skall uppmuntras, tycker Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. (Insamlingen gav 2.218 kr. Dessutom bidrar Arbetarekommunen med lika mycket.)

Först ut av de inbjudna talarna var Martina Skrak (V), oppositionsråd i Malmö. Hon pekade på nedskärningarna i välfärden och ökad stress på arbetsplatserna. Hon menade att det är ett viktigt mål att återställa ordningen och att minska klyftorna.

Niklas Karlsson, dagens huvudtalare, talade inspirerat om jämlikhet och utveckling. Han kritiserade riskkapitalbolag som äger och gör vinster i välfärden och allianspolitiker som vill sänka ingångslönerna. Dessutom gav han en räjäl känga åt Nomad Foods för beslutet att lägga ner Findus i Bjuv.

Publiken vid första maj

Publik vid första maj i Skurup

Samling nför marschen

Samling inför avmarschen