Den nya regeringen är stockholmsfientlig

Borgerliga politiker kallade s-regeringen för "Stockholmsfientlig". Men har den nya regeringen insett vikten av en stark Stockholmsregion? Tyvärr har de börjat sin karriär med en rad beslut som slår hårt mot vår region:

Sänkt a-kassa minskar statens utgifter, men kostnaderna vältras över på kommunerna. Trots högkonjunkturen, ökar arbetslösheten hos lågutbildade och utlandsfödda. Långtidsarbetslösa riskerar att hamna helt utanför a-kassan. Kostnaderna för denna utslagning får kommunernas socialtjänst ta. Att därtill ta bort a-kassan för studenter drabbar studentstäder som Stockholm och Solna.

Många vill plugga i Stockholm. Men nu har regeringen stoppat utbyggnaden av högskolan, precis i ett läge då babyboomens kullar tar studenten och regionen skriker efter utbildad arbetskraft. Dessutom har var tredje krona till vuxenutbildningen dragits in, liksom stora delar av möjligheterna till omskolning. Om inte den möjligheten finns får vi snart allvarlig arbetskraftsbrist, varnar Länsarbetsnämnden.

Partierna i länet var eniga om att bygga Citytunneln, men regering drog i handbromsen. Stopp för två nya pendeltågsspår är ett cyniskt svek mot alla frysande och väntande SL-resenärer. Vår region är snart lika stor som Hamburgregionen och det är vansinne att inte ha en vettig tågförbindelse söderifrån till Arlanda. För Solna är en 4-spårslösning avgörande för den nya Nationalarenan för fotboll.

Regeringen har kört över alla parter i trängselskattefrågan. Nu får vi trängselskatt och höjd SL-taxa, men ingen satsning på kollektivtrafiken. Varför ska de som avstår från bilen betala motorvägar med höjda priser och indragna turer? Är det rätt att Stockholmarna ska betala sina egna vägbyggen via trängselskatt och dessutom få mindre pengar till nya järnvägsspår som servar hela landet?

Tiotusentals nya och gamla Stockholmare köar för en hyreslägenhet, men moderatalliansens svar är att sälja ut de få som finns kvar. Samtidigt stoppas investeringsstödet till nybyggen, vilket lagt en våt filt över hela byggmarknaden för hyresbostäder.

Vad hade borgerliga Stockholmspolitiker sagt om en s-regering hade ställt till med lika mycket på fem månader? Inför dagens Stockholmsfientliga regering är dock tystnaden och flatheten total. Ska Stockholm bli en region som kan tävla med övriga Europa och där människor ska kunna bo, plugga, arbeta och driva företag, måste regeringen sluta behandla Stockholm som ett besvärligt styvbarn. Satsningar på Stockholm är en investering i hela Sveriges tillväxt.

Johanna Graf (s)
Oppositionsråd Solna