Krönika: Nu formulerar vi berättelsen om Solna!

Kära partikamrater! Sommaren närmar sig med stormsteg.

Det är hög tid att jag skriver min första krönika i vårt nyhetsbrev och eftersom jag inte tagit chansen tidigare vill jag börja med att tacka för förtroendet att ha blivit vald till ordförande. Jag vill också tacka för all uppmuntran jag redan mött från många av Er!

Jag håller sakta på och smyger mig in i den nya rollen. Jag har visioner för vart vi tillsammans skall nå i framtiden och har en känsla av att vi gemensamt kan gå långt!

Min främsta förhoppning är att vi skall hålla en bra dialog. Socialdemokratin är en folkrörelse. Det innebär att vi tillsammans formulerar våra visioner och lägger fast vår politik. Det är också vi som skall hjälpas åt att nå ut med våra budskap och visioner. Dialogen kan vi ha på flera sätt, jag hoppas möta Er i många sammanhang på medlemsmöten, föreningsmöten m.m. Jag försöker vara med på allt jag kan, men jag vill uppmuntra till något mera; Idag har jag blivit medlem i Solna arbetarekommuns klubb på Sosserian! Tack Peter för ditt initiativ!  För Dig som har lust och möjlighet kan vi här skapa ett forum för utbyte av idéer, visioner och ambitioner. Ny som gammal - alla är välkomna! Du registrerar dig mycket enkelt genom att gå in på partiets hemsida, www.socialdemokraterna.se. Klicka på "bannern" till höger, "nyfiken på sosserian".

Visioner förresten… en och annan kanske funderar vad jag har för några. Skall vi ge upp Solna som en socialdemokratiskt styrd kommun? Mitt svar blir utan tvekan, nej! Jag vet dock att för att lyckas krävs engagemang, hårt arbete och utveckling av vår politik. Detta arbete pågår lokalt och regionalt.

Vi skall formulera berättelsen om Solna, vår berättelse om en socialdemokratiskt styrd kommun där vi månar om alla åldrar, barn i förskola och skola. Ungdomar på väg mot sitt första arbete och bostad. Föräldrarna som försöker få livspusslet att gå ihop. Pensionärerna som på många sätt har fått ett svårare liv att leva! Berättelsen om Solna kommer att stämma väl med den Socialdemokratiska berättelsen om länet (inklusive Stockholm!) och även rikets. Kan vi sedan tillsammans nå ut med dessa har vi alla chanser att gå långt!

Med förhoppning om ett långsiktigt gemensamt arbete mot valseger 2010 och 2014…

Jenny Hjalmarson
ordförande Solna Arbetarekommun