Krönika: Vi tar 100 år av erfarenhet med oss in i valrörelsen

Kära partikamrater!
Socialdemokraterna i Solna fyller 100 år i år. 100 år av erfarenhet. 100 år av stora framsteg, kreativa idéer och tillförsikt inför framtiden. 2009 är ett viktigt år för ska vi återigen kliva ut i en valrörelse. Nu först i Europaparlamentsvalet.

Vi tror att socialdemokratiska värderingar är viktiga i Europapolitiken. Detta oavsett om frågorna handlar om jobb, solidaritet eller miljö. Nu skall vi påbörja arbetet med att sprida detta budskap till Solnaborna. Det är nu vi behöver våra gemensamma 100 års erfarenhet i kombination med modet att prova nytt och utveckla. I valarbetet behövs alla, och jag törs säga att jag tror att vi behöver valarbetet… ´

Vi har haft en tid med motgång i media och i opinionssiffror, men den största faran är om vi väljer att kritisera och rikta vår energi mot oss själva. Nu har vi istället arenan att lägga vår energi på det som vi tror på: Att prata med Solnabor och andra om att vi Socialdemokrater har en politik för dem. För oss och väljarna är frågan om kvalitén i välfärden viktig, detta skall vi prata om. Vi skall prata om våra värderingar, vara tydliga i att vi har en politik för jobben.  Vi har erfarenheten av och förmågan att leda Sverige ur krisen, detta måste vi berätta för väljarna, för de bestämmer om vi skall få möjligheten.

Vi ses i valrörelsen!

Jenny Hjalmarson, ordförande Socialdemokraterna i Solna