Mona gillar Maryam från Solna

I söndags höll Mona Sahlin sitt första tal som ny partiordförande. Då passade hon på att citera Maryam Yazdanfar, riksdagsledamot från Solna. I en krönika som Maryam kallar för "brev från förorten" beskriver hon sin syn på det politiska engagemanget och vad det är som driver oss.

I sitt tal sa Mona: "Såhär skriver en ung kvinna, Maryam Yazdanfar, riksdagsledamot från Solna, i en krönika hon kallar ett vykort från förorten. Bygger ditt politiska engagemang på maxtaxan i förskolan? Eller på att den sjukpenninggrundande inkomsten ska baseras på dina inkomster sex månader tillbaka i tiden eller tolv? Det gör inte mitt. Likt förbannat stod jag i samband med dörrknackningar och i valstugan och talade om enhetstaxa i kollektivtrafiken och subventionsgrader i tandvårdsreformen. Detta medan våra politiska motståndare berättade en berättelse. Berättelsen om att folkhemmets medlemmar kanske inte är riktigt lyckliga."

Klicka här för att läsa Monas linjetal

Klicka här för att läsa Maryams krönika, ett vykort från förorten

Sidan uppdaterades senast: 2007-03-20 15:10

TopGallery