Starkt jungfrutal av nybliven SSU-ordförande!

”Jag vill inte att framtida generationer ska prata om oss med den skam som vi känner för dem som bara tittade på när oskyldiga kvinnor brändes på bål eller för dem som apatiskt tittade på när judarna sattes i koncentrationsläger. Vi måste agera nu!”, sade Ulrika Ström, nyvald  SSU-ordförande i Solna, då hon höll sitt allra första 1-majtal i Tornparken, Sundbyberg.

Ett par hundra mötesdeltagare hade mött upp för att höra LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin och Solnas Johanna Graf men också den nyblivna SSU-ordföranden Ulrika Ström i sina anföranden när 1-majtåget traditionsenligt anlände till Tornparken i Sundbyberg.

I sitt tal pekade Ulrika Ström på att de mänskliga rättigheterna kränks runt om i världen och att vi måste vara observanta på det.

”Människor, främst muslimer, svartlistas som terrorister utan att få veta vad de anklagas för. De får sina resurser frysta, blir fängslade och torterade utan att minsta bevis mot dem visas”, sade hon och fortsatte ”Ingen människa ska dömas för brott utan att få en objektiv rättegång, Guantanamo måste omedelbart stängs ner och terroristlistorna avskaffas. Rättsäkerheten är en av grundpelarna i den demokrati vi lever i och när vi inskränker på den, så inskränker vi också på den demokrati som vi är så stolta över.”

I sitt tal tog Ulrika Ström också upp Solna-ungdomarnas villkor för att få en bostad jämfört med ungdomarna i Sundbyberg, ”Det enda som krävdes i Sundbyberg för att ha valfriheten att flytta hemifrån eller att flytta till en mindre eller större lägenhet var att redan ha en bostad i Sumpan eller ha ett jobb här”. I Sumpan gick också var tionde lägenhet till unga människor.
”Jag känner många som är uppväxta i Solna, har letat bostad där men aldrig haft råd att flytta hemifrån tills de fick jobb på rätt sida av gränsen dvs. Sundbyberg och fick då en bostad där nästan med en gång”.

I sin avslutning påminde Ulrika Ström om varför folk samlas just den första maj genom att hänvisa till Olof Palme:  ” I alla tider har människor levt i fattigdom och elände, förnedrats av hunger och okunnighet, plågat varandra och drivits ut i krig. Men ändå är allting inte lika. Det nya är att vi fått fördjupad kunskap. Det nya är framför allt att vi börjar visa en vilja att ta ansvar för varandra. Det är inte meningslöst när vi reagerar, tar ställning och efter måttet av vår förmåga försöker påverka utvecklingen.”

”Därför är vi här idag, därför demonstrerar vi”, avslutade Ulrika.

Rapport intervjude Johanna Graf

Talade gjorde även Solnas oppositionsråd Johanna Graf som pratade om vikten av nya mötesformer där vi kan träffa andra människor än bara partimedlemmar. Johanna tryckte på att det är viktigt för oss Socialdemokrater att prata om innehållet i vår politik för en bättre välfärd och inte så mycket om driftsformerna.

Klicka här för att se inslaget från Rapport, inslaget är 8 minuter in i sändningen.

Sidan uppdaterades senast: 2007-05-02 09:27

TopGallery