Ett lättare val

När man vet att det finns folk som offrar livet för att få rösta, är valet att utnyttja sin rösträtt rätt enkelt.

Praktiskt är det också lätt att rösta. T ex på närmaste bibliotek.

Att välja parti är svårare. Man försöker hänga med, men alla vackra ord, vallöften och debatter gör ibland att man inte orkar.

Därför ska vi fatta oss kort. Här är 9 punkter som gör ditt val lite lättare. Inget flum, ingen pajkastning. Bara de frågor som vi tror är viktigast för dig som Solnabo när du röstar i valet till kommunen, landstinget och riksdagen.

Vi lovar varken guld eller gröna skogar i Solna. Kommunalskatten vill vi varken höja eller sänka. Däremot tänker vi ta krafttag mot slöseri, skrytbyggen och trafikkaos.

ETT RIKARE SOLNA

Solna är en rik kommun. Centralt läge, fler med jobb och höga markpriser har givit pengar på banken. Därför har vi haft låg skatt, oavsett vilka som styrt.

Men vad är ett rikt liv? Känner du dig rik om du har låg skatt men inte får dagisplats i närheten? Om skolan förfaller och parken är skräpig och otrygg?

Rusta upp det slitna Solna
Trots pengar på banken har skolor, lekparker och idrottsanläggningar fått förfalla. Kommunal service har inte byggts ut, trots alla nyinflyttade skattebetalare. Det håller inte. Förutom att det är ren kapitalförstöring, signalerar det brist på framtidstro och sprider otrygghet. Därför tänker vi dubbla investeringarna från dagens 90 miljoner till 180 mkr om året och bygga nytt, bygga om och rusta upp det slitna Solna. Det har Solna råd med.

Krafttag mot genomfartstrafiken
När Solna växer måste också ambitionerna för miljön växa. Men det enda som växer är bilköer, buller och avgasmoln. På flera gator närmar sig utsläppen EU:s gränsvärde. Ska alla barn som nu föds i Solna kunna leka utomhus i framtiden måste vi lösa trafikinfarkten idag. Det räcker inte att bygga farthinder där köerna bara växer. Det är mängden bilar som måste minska.Vi vill införa genomfartsavgifter för bilister som bara använder Solnas gator för genomfart.

Stoppa slöseriet med skattepengar
Några ören i ändrad skatt gör inte mycket skillnad, vare sig i plånboken eller för välfärden. Därför vill vi istället granska vart pengarna går. Vi vill till exempel hellre använda dina skattepengar till jobb åt ungdomar, fler förskolor och bättre gatustädning än att bygga och driva en nationalarena.

För Solnasossar är ett rikt liv en vardag som går ihop, service som funkar, luft som går att andas och en trivsam stadsmiljö man vågar släppa ut sina barn i.

EN RIKARE STOCKHOLMSREGION

Vi är många som älskar att bo i storstan. Nackdelen är att köerna växer, till en bostad, på gatorna och i vården. Kollektivtrafiken räcker inte till och det ”Vårdval” som införts av de som styr idag har flyttat resurser från sjuka och fattiga till rika och friska. Har du råd kan du köpa dig före i vårdkön.

Men den modellen ger ingen ett rikare liv i slutändan. En privat hjärtoperation bekostas knappast av ett jobbskatteavdrag. Och vad kostar tiden man sitter i bilkön eller på perrongen när kollektivtrafiken havererat?

Bygg ut kollektivtrafiken
Det byggs vid Karolinska; ett nytt sjukhus, massor av forskning, företag och bostäder. Bra, men hur ska man ta sig fram? (M)ajoriteten i landstinget menar att tunnelbanan är färdigbyggd och väljer istället att satsa pengar på en spårvagn till NK. Nu tänker de stoppa in en spårvagn i bilköerna på Solnavägen också. Sanslöst. Tunnelbanan måste byggas ut om Stockholm ska bli en modern och attraktiv storstadsregion. Dag 1 efter valet kommer vi starta arbetet för en förlängning av t-banan Odenplan - Karolinska sjukhuset - Solna station.

Öppna Äldrevårdcentralen
Solnas äldrevårdcentral var mycket uppskattad. Där fick man alla sina behov omhändertagna på ett och samma ställe. Men den lades ner därför att den inte är lönsam i ”Vårdvalet”, som belönar många och snabba besök. Vi tänker öppna den igen och minimera antalet vårdkontakter för de gamla. Det tjänar vi på i längden.

Doktorn kan komma
Det är kaos på Stockholms barnakuter; föräldrar, sjuka barn och deras syskon trängs, smittar ner varandra och får vänta i timmar. En del av lösningen är att införa jourläkarbilar så att doktorn kommer hem till familjen istället.

Så sparar vi värdefull tid och får Stockholmarnas vardag att gå ihop.

MÖJLIGHETERNAS LAND

Vi tycker det är självklart att alla barn ska få gå i en bra skola var de än bor, lika bra sjukvård oavsett plånbok och att man ska kunna betala hyran även om man blir sjuk eller arbetslös. Men det är inte längre självklart.

Många, särskilt i vår region, har fått sänkt skatt och kallas vinnare. Men känner man sig rik om man själv fått sänkt skatt på bekostnad av sin arbetslösa kompis eller gamla mamma? Både tillit och tillväxt hotas i ett samhälle där klyftor tillåts växa. Det gör oss alla otryggare och fattigare.

Utbildning och jobb åt unga
KomVux och högskolan skärs ner. Företagen har fått svårt att få tag i utbildat folk. Samtidigt ökar arbetslösheten för varje dag, även i Solna. Ska vi få fler nobelpristagare och nya IKEA har vi inte råd att tappa fler framtidshopp. Därför lovar vi att stärka välfärden och skolan med lika många miljarder som Reinfeldt vill sänka skatten. Hittills är det 20 miljarder.

Vi tar bort arbetsgivaravgiften för den som ger jobb åt en ung långtids-arbetslös. Och vi vill ta bort den idiotiska regeln som gör att ungdomar måste vänta i 100 dagar på en praktikplats. I Solna med 8 000 företag lovar vi att inte en enda ung människa ska behöva gå arbetslös eller bli utan sommarjobb.

•  Rättvis skatt
Idag höjs skatten med ungefär 700 kronor i månaden från den dagen vi går i pension. Det är orättfärdigt. Det ska löna sig att arbeta, men också att ha arbetat hela livet. Pension är uppskjuten lön och inget bidrag. Därför tar vi bort hela skillnaden mellan skatt på arbete och pension inom mandatperioden.

•  50 000 nya bostäder
Stockholm har växtvärk. Folk får jobb och studieplats men ingen bostad. Unga kan inte flytta hemifrån. Vi vill bygga 50 000 nya bostäder i vårt län, hyresrätter, småhus och bostadsrätter blandat.  Det går om vi får majoritet.

Vi kan inte vänta. Nu vill vi börja jobba.

PS. Om du skulle vilja sätta dig in lite mer i våra idéer för Solna så har du hela vårt handlingsprogram här.

Sidan uppdaterades senast: 2010-08-23 15:11