Hyresrätter och kultur på Solnas bästa läge

Alla människor ska ha rätt till ett bra boende. Vi ser den akuta bostadsbristen och den utbredda segregationen i Stockholm och Solna som ett politiskt misslyckande. Vi är bekymrade över att se hur Moderaterna omvandlar Solna till en kommun endast för de välbärgade och hur barnperspektivet saknas när nya stadsdelar planeras. Skrytbyggen prioriteras framför välfärdssatsningar för solnaborna.

I kontrast till utvecklingen i Solna, är vårt mål att Solna ska vara en socialt hållbar stad där människor med olika inkomst, ålder och bakgrund möts i vardagen. Det är en förutsättning för att skapa ett Solna som håller ihop, ett Solna för alla. Vi vill utveckla Slaktarbacken till en sådan plats.

Slaktarbacken är idag en otrygg park som fått förfalla under lång tid – trots dess attraktiva läge precis intill Solna centrums T-bana. Den som vågat sig upp vet att marken är täckt av glassplitter och bänkarna nedklottrade.  Vi vill omvandla Slaktarbacken till en barnvänlig grön oas med plats för boende, lek och konst. En plats där det kulturella inte står i skuggan av det kommersiella, där det småskaliga inte knuffas undan av det storskaliga och där mångfald inte ersätts av enfald.

En plats där solnabor får möjligheten att umgås och utvecklas.

Såhär vill vi utveckla Slaktarbacken om vi vinner kommunvalet 2018:

• Vacker och välskött parkmiljö
  • Bygga bostäder, där minst 50 % är hyresrätter
  • Bygga en Konst- och konserthall med kapacitet för 300 sittande publik
  • Lekplats med klätterskulpturer
  • Ateljéer och föreningslokaler
  • Förskola med estetisk profil
  • Kafé och restaurang

Läs mer på våra kommunalråds blogg arneochsara.se

Sidan uppdaterades senast: 2016-08-27 09:30