Nazar fixade ny lekpark i Skytteholm

Äntligen! Igår invigdes den nya lekparken i Skytteholmsparken. Initiativet togs av (S)-fullmäktigeledamoten Nazar Nashat som för flera år sedan skrev en motion om att bygga en lekplats för barn med autism och liknande funktionshinder.

Till en början hände inte så mycket, men efter en interpellation i fullmäktige tog arbetet fart och den 19 juni invigdes lekparken.

- Det är jätteroligt att lekparken äntligen blev av. Tjänstemännen har gjort ett fantastiskt jobb. Den här lekparken är till för både barn med och utan funktionshinder, säger Nazar Nashat.

"Barn och ungdomar med autism eller liknande funktionsnedsättningar behöver en särskild typ av lekplats. För att fånga barnens intresse och nyfikenhet bör lekplatsen utformas av specialpedagoger i samarbete med sakkunniga. Med hjälp av färger, former, underlag och aktivitetsstationer, för både samvaro och ensam lek, kan en sådan lekplats berika tillvaron för barn och ungdomar med autism eller liknande funktionsnedsättningar.", skrev Nazar i motionen.

Den nya lekparken invigdes den 19 juni. T h lekplatsens initiativtagare (S)-ledamoten i fullmäktige Nazar Nashat. Med på studsmattan kultur- och fritidsnämndens ordförande Marianne Damström-Gereben (fp) och stadsbyggnadsnämndens ordförande Anders Ekegren (fp).

Sidan uppdaterades senast: 2013-06-20 11:15