Vi älskar havet, men hur vårdar vi vår kärlek?

Välkommen till ett seminarium med Allan Larsson, verksam i ÖstersjöInitiativet och tidigare finansminister och riksdagsledamot, Helena Markstedt på Östersjöcentrum, medverkande från Världsnaturfonden samt europaparlamentariker Jytte Guteland (S).

WWF kommer att berätta om sin rapport "Living planet report 2014". Havslevande arter minskade med 39 procent mellan åren 1970 och 2010. Minskningen var kraftigast under perioden från 1970 till mitten av 1980-talet därefter följde en ganska stabil period, men den har efterträtts av ytterligare en period av nedgång. Vad kan politiken göra för att vända trenden? Vilken roll spelar EU i arbetet?

Östersjöcentrum vid Stockholms Universitet är en grupp experter och kommunikatörer som tillsammans ska samverka för att förmedla kunskap om havet till rätt plats i samhället. Vad säger den senaste forskningen om vilka frågor som är viktiga för att värna havsmiljön?

Vad kan beslutsfattarna i riksdagen och Europaparlamentet göra för Östersjön och den hållbara politiken? Hur ska vi värna vårt hav, säkra ekosystem, agera ansvarsfullt och samtidigt nyttja havets möjligheter?

Seminariet äger rum den 8 januari 2015 mellan klockan 17.00 och 20.00 på Sveavägen 68. Det kommer att finnas lättare tilltugg och möjlighet till mingel efter seminariet.

Seminariet genomförs till minne av Ingemar Bengtsson. Januari 1974 föddes Ingemar Bengtsson. Ingemar arbetade vid partistyrelsen och var engagerad i partiet i sin hemkommun Solna, där han bland annat var ledamot i styrelsen. Trots sin unga ålder hade Ingemar ett långt engagemang inom socialdemokratin. Ingemar var särskilt intresserad av idédebatt, Europas framtid och politisk kommunikation.

Anmälan sker före den 6 januari 2015 till erik.boman@solna.se

Sidan uppdaterades senast: 2014-12-04 12:39