Fult politiskt rävspel om Hagalundsskolan

Med en bristfällig utredning som underlag och trots att det på Solna stads hemsida står att "Ditt barn är alltid garanterad plats i en kommunal skola som ligger nära bostaden" har den moderatstyrda majoriteten i Solna beslutat att lägga ner Hagalundsskolan. Många elever och föräldrar är upprörda och har demonstrerat mot beslutet. I Hagalund råder en ilska över att ännu en nedskärning drabbar stadsdelen. Nyligen förlorade ungdomarna fritidsgården Hagahuset och det är inte länge sedan den senaste skolnedläggningen.

Det är verkligen på tiden att barn- och utbildningsnämndens ordförande Henrik Kelfve (m) till Mitti Solna förklarar varför han vill lägga ner skolan. Han har varit väldigt tyst och dialogen med föräldrar och elever har varit närmast obefintlig.

Det är därtill rent upprörande hur Henrik far med osanning och skyller på s, genom att hävda att vi varit för en nedläggning i budgeten 2006. Det stämmer inte. Henrik Kelfve citerade visserligen ur vår budget för 2006, men han valde ett lösryckt citat. I vår budget skriver vi om en lokalsamverkan mellan de tre skolorna Hagalund, Fridhem och Sunnan/KomVux. En diskussion om lokalsamverkan som skulle ske i nära dialog med elever och föräldrar. Något helt annat än det som händer idag.

Genom att ställa mig och oppositionen ansvarig för den moderatpolitik, som vi tydligt protesterat mot, försöker Henrik flytta fokus från sitt eget ansvar för nedläggningen av skolan. Det är ett mycket fult politiskt spel. Henrik Kjelve borde avhålla sig från att spela ett politiskt rävspel när han är ansvarig för beslut som påverkar unga människors liv.

Jytte Guteland, gruppledare och 2e vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden

Vill du ha mer information?

Om Du vill veta mer om Barn- och utbildningsnämndens verksamhet, ta kontakt med Jytte Guteland, Erik Boman, Eva Eriksson eller Cecilia Bravo. Kontaktuppgifter till oss finns hos ombudsman Johan Sihlén på vår expedition tel 27 86 05 eller politiske sekreteraren Erik Boman tel 734 21 53.

Sidan uppdaterades senast: 2007-10-12 10:55