Ärendet om byggnation på Huvudsta strand återremitterat

Skrivet efter KF  30 mars och KS  6 april 2009

Inför måndagens kommunstyrelse fanns en lång ärendelista, men inga kontroversiella förslag till beslut. Detta troligen för att undvika ett alltför långt kommunfullmäktige i april, då fullmäktige ska diskutera Europaparlamentsvalet.

Biddlesberg

Ett mycket kontroversiellt ärende fanns dock med på KF i förra veckan, nämligen kvarteret Biddlesberg vid Huvudsta strand.

Inför kommunfullmäktiges beslut om detaljplan och exploateringsavtal för byggnationen på Huvudsta strand hade vi i oppositionen krävt återremiss. Detta för att utreda kostnaderna för ett kommunalt köp av marken som parkmark. På eftermiddagen samma dag som kommunfullmäktiges sammanträde fick vi besked av majoriteten att de kommer att böja sig för vårt krav och återremittera ärendet.

Detta antagligen för att undvika överklagande om brott mot kommunallagen, som fastställt att minoriteter faktiskt har denna rätt. Hur noga och välvilligt de kommer att utreda frågan om kostnaden för ett kommunalt köp av marken är förstås oklart, men detta är en delseger, som i vart fall fördröjer beslutet en tid.

Nu kan du hitta ärenden och beslut igen på Solna Stads hemsida

Ni som försökt söka kommunala ärenden och beslut på Solna stads hemsida vet att denna söktjänst legat nere i flera månader. Nu har ÄNTLIGEN tjänsten börjat fungera igen, efter mycket hård kritik från oss i oppositionen. Så här gör man om man vill hitta ett ärende eller beslut på www.solna.se :

Klicka på fliken Demokrati och sedan på Ärenden och beslut.

Där klickar ni på LEXsök till vänster.

Så ett helt annat ämne:

Onsdagen den 22 april då vi egentligen skulle ha vår fullmäktigegrupp och medlemsmöte, är dag före Kristi Himmelsfärdshelgen. Inte någon vidare dag för ett politiskt möte kan tyckas, speciellt som temat var det viktiga valet till Europaparlamentet. Vi flyttar därför flytta fullmäktigegruppen till måndagen den 20 april och medlemsmötet till lördagen den 9 maj, som lämpligt nog är Europadagen.

Alla medlemmar är hjärtligt välkomna att besöka båda tillfällena. Se närmare information om tid och plats i tidningen Röd.

Till sist några tankeväckande siffror:

500 000 Så många svenskar beräknar AMS kommer vara arbetslösa nästa år http://www.svd.se/naringsliv/jobbet/artikel_2707203.svd

44 000 000 Så många miljoner har Solnas skatteintäkter hittills beräknats minska nästa år. Fortsättning följer…

Glada påsk-hälsningar,

Johanna Graf, gruppledare och 2:e vice ordförande i Kommunstyrelsen

Intresserad av dessa frågor? Om Du vill veta mer om Kommunstyrelsen och vad som händer där, ta kontakt Johanna Graf, Martin Eliasson, Stig Malm eller Eva Eriksson Kontaktuppgifter till oss finns hos ombudsman Peter Andersson på vår expedition tel  27 86 05 eller politiske sekreteraren Erik Boman tel 734 21 53.

Sidan uppdaterades senast: 2009-04-09 08:18