Kompetensnämnden maj 07

Kompetensnämnden i maj 2007

”Kompetensnämndens uppgift är att erbjuda vuxenutbildning, arbeta med integration och mångfald samt erbjuda vägledning till personer som vill vidareutveckla sig eller växla karriär”.

Det mest intressanta den gångna månaden skedde inte inom Kompetensnämndens ram. I stället var det partiets studielördag, denna gång anordnat av vår kompetensnämndsgrupp, som drog till sig ett högst berättigat intresse. Kjell Kampe, inbjuden föreläsare, tog både bokstavligen och bildligt med sig deltagarna på en resa genom flyktingpolitik, kulturkrockar och språkförbistringar. Och det blev en resa som många sent skall glömma.

Blunda och tänk!
Blunda! Till ljudet av kreverande bomber hör du Rapports nyhetsuppläsare meddela att hela Solna står i brand, att bomber har utplånat Hagalund och Råsunda samt att en grupp lyckats fly och nu var du och ett hundratal Solnabor på väg mot ett fjärran mål. När du åter tittar upp sitter du framför flyktingmottagaren i ett för dig okänt land. Så började Kjell Kampe och ju längre han förde oss på resan desto större blev insikten över flyktingpolitikens komplicerade mönster och hur mycket som kan gå snett. Och varje gång vi trodde att vi lärt oss mönstret och koden upptäckte vi nya bottnar.

Vill du veta mer? Hör av dig till någon av oss i s-gruppen.

Sidan uppdaterades senast: 2007-05-09 11:11