Äntligen upprustning av Bergshamra IP

Denna gång tar jag upp Bergshamra IP som nu ska rustas upp samt ungdomsverksamheten i Stenbackaskolan som går under namnet Black Sheep.

Bergshamra IP

Äntligen ska Bergshamra IP få sin upprustning. Det ska bli en åretruntanläggning som vintertid är en bandybana och sommartid en konstgräsplan för främst amerikansk fotboll. Ärendet vi nu tagit ställning till är upphandling av entreprenör för att anlägga kylanläggning och konstgräs. Förslaget att rusta upp Bergshamra IP går helt i linje med vårt idrottspolitiska paket när det gäller att kombinera vinter och sommaraktiviteter på samma plan. Omklädningsrum och kring¬arrangemang i form av parkeringsplatser etc. ingår inte i den aktuella upphandlingen. När väl investeringen är genomförd kommer förvaltningen jobba för att anläggningen ska få föreningsdrift. Alltså en liknande lösning som Solnahallen har.

Om det finns frågor runt Bergshamra IP som engagerar er som är aktiva i Bergshamra får ni gärna hör av er till någon av oss som sitter i nämnden, så ska vi lyfta dessa frågor i Kultur- och fritidsnämnden.

Black Sheep – inget svart får

I Stenbackaskolan i Huvudsta finns en ungdomsgård som erbjuder Solnas unga musikverksamhet med stort inflytande. Jag besökte anläggningen en kväll och fick en guidad visning av Peter Knutsson som jobbar där. I skolans gamla lokaler spirar skaparglädjen. Det är med stort inflytande av dem som är där som verksamheten har byggts upp. I samma lokal finns även en skateboardramp. Dessutom har dom byggt en scen i gamla aulan. Det arrangeras nu konserter där med 150 besökare. Det som gör denna verksamhet så spännande är att den växt fram underifrån. Från början skulle detta bli den tillfälliga lösningen i avvaktan på att den centrala ungdomsgården skulle öppna på Skytteholmsfälten, men istället skapades en arena för musik i Solna på egna initiativ. Verksamheten går under namnet Black Sheep, och dom har även en egen hemsida på http://www.blacksheep.nu

Det är oklart hur länge denna verksamhet får vara kvar i sina tillfälliga lokaler och det finns förslag om flytt till industriviadukten vid Hagalund, men där finns inte samma möjlighet till konserter och scen.

Sidan uppdaterades senast: 2007-04-04 10:27