Besök i verkligheten

Denna gång lite perspektiv från besök i verkligheten som vi har gjort.

• Abrahamdagen 31 oktober
  • Solna Ungdomscafé
  • Fältverksamheten med fritiden och AIK
  • ABF

Abrahamdagen 31 oktober i Solna hallen

Föreningen Norrbacka HIF är Solnas stora handikappförening. Varje år visar man upp verksamheten och erbjuder funktionshindrade att prova olika idrotter. Med på dagen fanns även Solna FK, Solna Vikings, Solna TK, AIK, Blue Hill samt kultur- och fritidsförvaltningen. På plats fanns väldigt mycket besökare i form av unga solnabor men även Paralympicvinnare. En nyhet för mig var att Norrbacka även har en imponerande verksamhet för unga med utvecklingsstörning som går under namnet Änglarna. Hela Solna hallen sjöd av verksamhet och under ledning av Birger Nordh visade handikappidrotten upp sig från sin bästa sida.

Solna Ungdomscafé

Vid Skytteholms IP ligger även Solna Ungdomscafé. Detta var ersättningsanläggningen till Tallbacka i Huvudsta, Stadiongården i Råsunda samt Hagahuset i Hagalund. Samtliga anläggningar stängde 2005. Nu visar statistik att besöksantalet ökat med 150 %. Orsaken är främst att man stängde anläggningar 2005 och först 2007 återöppnade samt att det tog ett tag innan de unga i Solna hittade till den nya anläggningen. Men samtidigt ska vi vara glada för att de unga går till ungdomscaféet. Det är även roligt att de unga numera även träffas över stadsdelsgränserna. Det gjorde man inte tidigare. Det var dock rätt trångt där inne, så utmaningar är nu att se vilken utvecklingspotential caféet har, och då menar jag inte att vi som parti ska styra över verksamheten, men väl fundera hur vi kan ge politiskt stöd för att ta nästa steg för att öka möjligheterna för god kvalitet i verksamheten.

Fältverksamheten mellan fritiden och AIK

Lördagen 1 november var sista kvällen för i år då Solna stads fritid tillsammans med AIK var ute och agerade ”fältare”, dvs. något av en blandning av traditionella fältassistenter, nattvandrare och lugna gata. Det var två killar från Solnas fritidsförvaltning samt en kvinna och en man från AIK. Det är samma gäng som tillsammans varit ute och vandrat under 2008 och de har utvecklat bra kunskap om Solna de ungas mötesplatser. De unga har även stort förtroende för dessa vuxenkontakter och deras närvaro har tveklöst haft effekt. Jag blev mycket väl mottagen och tycker att detta verkar vara en mycket bra verksamhet. Det var denna kväll mycket lugnt. Det som förvånade mig var att alla anläggningar i norra Solna denna kväll var stängda, men det var som sagt allhelgonahelg. Efter en ny positiv erfarenhet tycker jag att detta är något vi ska fortsätta med i Solna, men det vore bra om man kunde komplettera med lite avstämningsmöten eller kontakter med socialförvaltningen.

ABF

Studieförbudet ABF som vi som parti grundade genomgår just nu en förändringsprocess som är mycket spännande. ABF i Solna har sedan en tid samarbete med Sollentuna och kommunerna i nordost. Just nu bygger man om sin fastighet på Skytteholmsvägen. På nedre planet kommer det att blir en träffpunkt med massor av inspirerande verksamhet. Studieförbunden i Solna får inte längre något kontantstöd av kommunen, utan det finns endast en mindre pott i form av projektbidrag för ny verksamhet. Detta till trots utvecklar just nu ABF sin verksamhet genom massor av spännande nätverk. Det intryck jag får är att ABF verkligen tagit ett steg in i en ny era där det är verksamhetsutveckling som gäller, och detta gör man inte ensam, utan man måste utveckla sig tillsammans med andra aktörer i samhället. Det bör tilläggas att denna förändring sker med bibehållen grundvärdering.

Hälsningar,
Arne Öberg