Borgarna sparar in på det frivilliga miljöarbetet

Det var länge sedan vi i den socialdemokratiska miljönämndsgruppen rapporterade om vårt arbete. Anledningen till att den borgliga majoriteten gör allt för att flytta bort politiken från nämnden. Förvaltningschefen ansågs för uppnosig och sparkades. Besluten flyttas till kommunstyrelsen. Dagordningen kortas. Nämndsammanträden ställs in. Samtidigt basunerar den moderate ordföranden ut att man håller på att utveckla en världsbäst kommunal miljöpolitik. Nåja, igår fick de svar på tal när nämndens egna tjänstemän konstaterade att "Det frivilliga miljöarbetet har nyligen fått halverade personella resurser vilket bland annat får till följd att Solna till skillnad från många av landets kommuner går mot strömmen vad göller fokus och satsningar på klimat och en klimatvänlig politik.".

Borgarna sparar alltså in på det frivilliga miljöarbetet. Istället anordnar man ett antal konferenser som man hävdar ska stärka Solnaföretagens miljöarbete. Till detta ansluter man sig till kommunens övriga konsultkarusell genom att anlita en konsult som ska berätta vad vi i Solna kan göra för att utveckla det frivilliga miljöarbetet. Dessa slutsatser tros inte kunna presenteras förrän nästa år. De hade förstås kunnat utveckla miljöarbetet smidigare och billigare. Ett sätt är att Solna hade stannat kvar i miljöprojektet "Hållbar kommun" vars syfte var att genom erfarenhetsutbyte mellan kommuner ta fram strategiska miljöstyrningsinstrument. Men borgarna valde att avbryta samarbetet när man insåg att Solna då skulle vara tvunget att delta.

Sidan uppdaterades senast: 2008-02-07 09:49