Fler jobb åt unga

En socialdemokratiskt ledd regering kommer att investera i utbildning, praktik och jobb till ungdomar, för att betvinga ungdomsarbetslösheten. Det beslutade kongressen idag.

De viktigaste besluten
Thomas Bodströms anförande
Riktlinjer efter beslut

Thomas Bodström, som ansvarar för ungdomsfrågorna, tackade Komvux som gjorde att han fick en andra chans.

- Jag är en av dem som inte klarade gymnasiet och en av få i landet som då fickThomas Bodström. Foto: Linda Håkansson gå sjuårig ekonomisk linje. Jag klarade det tack vare Komvux. På så sätt kom jag in på juristlinjen. På så sätt blev jag advokat.

Thomas Bodström konstaterade att inte heller Anders Borg klarade gymnasiet utan fick gå på Komvux. Men han tackade för det genom att skära ned en tredjedel av vuxenutbildningen.

- Vi vill i stället att man ska få en andra, en tredje och en fjärde chans. Vi ger inte upp beträffande barnen och ungdomarna, sa Thomas Bodström.

Partikongressen beslutade att ungdomsarbetslösheten ska bekämpas genom att varje ung person som bedöms behöva det ska få utbildning, praktik, en lärlingsplats eller subventionerad anställning från första dagen. Ungdomar som inte fått jobb inom ett år ska få delta i en yrkesinriktad utbildning med arbetsplatsförlagd praktik, alternativt kunna gå en högre utbildning.

SSU:s ordförande Jytte Guteland föreslog också en kunskapsgaranti som innebär på att ingen under 25 ska nekas en plats i kunskapslyftet. Partistyrelsen gav bifall till förslaget och kongressen ställde sig bakom kravet.

Sidan uppdaterades senast: 2009-11-03 18:05