Vi står för möjligheternas Sverige

Vård efter behov, inte efter om du har försäkring eller inte. Bostäder åt unga i stället för utförsäljning av hyresrätter. Välfärd åt alla eller fortsatta skattesänkningar. Så beskriver Mona Sahlin några huvudskillnader mellan varm, rödgrön politik och iskallt blå.

- Vi står för möjligheternas Sverige. Det handlar om fler jobb eller ökade klyftor, sade Mona Sahlin.

Nu är Jobbkongressen 2009 igång. Den rivstartade med en kickoff på Stockholms Central i förmiddags, där kända s-ansikten blandades med nyfikna resenärer och medieföreträdare.

- Ombud från hela Sverige passerar här på väg mot Jobbkongressen i Älvsjö, sade Eric Sundström, chefredaktör för Aktuellt i Politiken, när han inledde sitt samtal med Mona Sahlin.

På frågan ”varför jobbkongress” svarar Mona Sahlin att Socialdemokraterna vet vad som krävs för att klara välfärden. Det handlar om att klara jobben, annars klaras inte ekonomin och då fungerar heller inte välfärden. Målet är arbete åt alla, det här partiet kan aldrig nöja sig med att 90 procent eller ”nästan alla” har jobb.

Hon konstaterar att Sverige håller på att halka efter, då regeringen hellre sänker skatter än satsar på att bekämpa arbetslösheten.

- Men vi tänker inte ge oss förrän arbete åt alla är verklighet!

Mona Sahlin är inte en partiledare som pekar med hela handen. Hon ser fram emot många spännande debatter under kongressen, till exempel om friskolor, vinster i välfärden, Afghanistan och andra internationella frågor. Partiet är stort och det kan bli rejäla debatter.

När det gäller privata entreprenörer i offentlig sektor tycker hon att de behövs men att det är förskräckligt när borgerliga politiker rear ut gemensamma vårdcentraler till underpris. Hon ser fram emot många diskussioner om skola och utbildningspolitik i ett läge där utbildningsminister Jan Björklund vill sätta betyg ”innan barnen ens tappat sina mjölktänder”. Hon vill att Socialdemokraterna ska bli ett bättre parti för företagare, särskilt småföretagare och entreprenörer. Allt för att skapa de tusentals nya jobb som så väl behövs nu.

- Vi behöver förnya en del av vår politik. Nu ska vi forma en Socialdemokratisk politik för de kommande fyra åren.

Sidan uppdaterades senast: 2009-11-03 18:05