Socialdemokraterna demonstrerar för rättvisa på 1:a Maj

Runt om i Sverige går tusentals människor ut för att demonstrera på Torsdag. Parollen lyder frihet kräver rättvisa. I Haninge kommer Socialdemokraterna och LO-sektionen att gå i demonstrationståg från Folkets Hus till Olof Palmes plats i Eskilsparken där bland annat europaparlamentarikern Åsa Westlund (s) kommer att tala.

- Det är viktigt att demonstrera för att visa att en annan värld är möjlig säger Åsa Westlund (s), europaparlamentariker för socialdemokraterna och Haningebo. När moderaterna ger de rika stora skattesubventioner samtidigt som vårdcentralerna i Jordbro och Västerhaninge får nio miljoner kronor mindre så vill vi ha en annan lösning och ett annat samhälle. De klyftor mellan människor som moderaterna skapar genom sin politik är skadliga för både individen och samhället säger Westlund.

Orättvisorna märks även i Haninge kommun. Här har den moderatstyrda kommunledningen tagit bort närmare 170 tjänster inom skolan. Något som föranlett kritik från den egna revisionen som konstaterar att barn riskerar att fara illa. Vidare har flera statliga myndigheter lämnat eller är på väg att lämna Haninge. Skatteverket, Försäkringskassan, Granskningsnämnden för Radio och TV och Radio- och Tv-verket är bara några exempel.

- Den moderatstyrda kommunledningen lägger sin energi på helt fel frågor säger oppositionsrådet Robert Noord (s). Istället för att investera i framtiden, utveckla våra skolor och annan kommunal verksamhet och se till att det blir fler jobb i Haninge så skär de ned och säljer ut väl fungerande kommunala verksamheter. På torsdag ska jag demonstrera för ett bättre Haninge för jag vet att kommunen har mer att ge, vi har en stor potential som bättre måste tas tillvara avslutar Noord.

2008-04-29 13:22

Videon kan för närvarande inte laddas

TopGallery