Om Alliansens budgetbesparingar

Är det effektivisering eller besparing, alliansen?

Vi i Socialdemokraterna har varit tydliga med att det är stora skillnader på de olika budgetförslagen när de lades i juni. Det är en mager budget från M, fp, c och kd som togs dessutom med effektiviseringskrav på 2 % på kärnverksamheterna. Detta ger en hel del tuffa konsekvenser. Nu när befolkningen protesterar högt så ser också de borgerliga att budgeten får konsekvenser. Lite väl sent kan man tycka. Om nu inte budgeten var bra och, med kända fakta, så genomtänkt- varför vill ni inte göra en ombudgetering. Som det är nu så är det en stor ovisshet om vad ni vill med Stenungsund och dess verksamheter. När man menar att man ska öka effektiviseringen med 2% i verksamheterna, hur mäter man då det och vad ska bli mer effektivt tex i skolan eller barnomsorgen eller omsorgen? Det vore det intressant att mer konkret höra vad effektiviseringarna innebär. Om det inte är neddragning ni menar, men säg då det. Vi socialdemokrater står på barnens sida, var står ni?

Janette olsson,Bo Pettersson Carola Granell

Socialdemokraterna i Stenungsund