Rösta bort SD ur kyrkovalet - insändare inför kyrkovalet 2013

Kulturella skillnader har varit en känslig fråga i samhällsdebatten. Detta har utnyttjas av högerpopulistiska partier genom alla tider. Varje röst på odemokratiska partier är ett misslyckande för oss övriga. Vår ovilja att diskutera svåra frågor som följder av segregation och ojämlikhet i samhället, har lämnat utrymme för spekulationer grundade på okunskap och rädsla för det okända.

För att ta ett exempel så är det faktum att invandrande är överrepresenterade i brottsstatistiken en typ av fråga som gärna framhålls av främlingsfientliga partier.

Forskningen är enig och menar att detta faktum inte kan och ska bortses ifrån, men att det inte blir intressant förrän man samtidigt ställer sig frågan; Varför?

Svaret är att invandrande är Sveriges nya underklass och underklassen har alltid varit överrepresenterade i brottsstatistiken. Och med forskningen i ryggen faller alla Sverigedemokraternas argument platt som en pannkaka, vilket är genomgående för alla enfrågepartier som spelar på människors osäkerhet och rädslor.

Den 15 september är det kyrkoval! Ett val som traditionellt kanske inte får lika mycket uppmärksamhet som andra val i Sverige. Men, detta kyrkoval kan vara ett av de viktigaste valen för oss Socialdemokrater och övriga demokratiska partier.

Så om du är röstberättigad, alltså medlem i Svenska kyrkan, och tror på en öppen solidarisk kyrka med värderingar som bygger på alla människors lika värde och möjligheter, gå och rösta den 15 september. Rösta bort Sverigedemokraterna från makten över kyrkan.

Carin Oleryd
Stenungsund