Pressmeddelande: Helene Hellmark Knutsson (S) lämnar kommunen för landstinget. Primärval hålls inför valet 2010

Helene Hellmark Knutsson kommer inte att kandidera för ytterligare en period som kommunalråd i Sundbyberg, istället ska Helene kandidera till landstingsråd för Stockolms läns landsting.

Nu börjar arbetet med att ta fram en ny lista till kommunfullmäktige inför valet 2010. Socialdemokraterna i Sundbyberg kommer, att som första politiska parti i Sverige, att bjuda in medborgarna till primärval. Primärvalet kommer att äga rum under slutet av 2009.

-          Det har varit åtta fantastiska år. Både jag och kommunen har utvecklats något enormt under den här tiden. Nu är det dags för nya krafter att ta över, säger Helene Hellmark Knutsson. Samtidigt känns framtiden spännande, med ett nytt lag i både kommunen och i landstinget.

-          Detta är ett ypperligt tillfälle att lansera tanken om primärval. Socialdemokraterna ska vara ett öppet och modernt parti, också i praktiken. Därför bjuder vi nu in till ett primärval kring listan till fullmäktige. Vilka vill sundbybergarna se som sina främsta företrädare? Detta är helt unikt och det ska bli jättespännande, fortsätter Helene.

Socialdemokraterna kommer att hålla primärval mellan 3/12 – 17/12. Det kommer både att finnas möjlighet att rösta via internet och via rösturna. För att få rösta ska du bo i Sundbyberg och inte vara medlem i ett annat politiskt parti.

Socialdemokraterna i Sundbyberg kommer även att öppna upp processen kring politikens utformning. Det kommunalpolitiska handlingsprogrammet inför kommande mandatperiod tas fram under våren 2010. Även då kommer sundbybergarna att bjudas in för diskussion och synpunkter.

-          Detta är en absolut nödvändig process. Alla som bor i Sundbyberg har egna erfarenheter. Vi riskerar att missa målet om vi inte tar in och lyssnar på alla dessa människor som bor här och som politiken företräder, avslutar Helene Hellmark Knutsson.

Helene Hellmark Knutsson kommer att gå vidare till andra uppdrag. Däribland som kandidat till landistingsråd för Stockholms läns landsting.

För mer information:

Helene Hellmark Knutsson, 0708 26 88 70