Pressmeddelande: Jonas Nygren föreslås bli Socialdemokraternas kandidat till kommunstyrelseordförande i Sundbyberg

Nu står det klart att Jonas Nygren är valberedningens förslag som efterträdare till Helene Hellmark Knutsson. Helene lämnar Sundbybergspolitiken efter nio år, varav åtta som kommunstyrelsens ordförande. Helene lämnar i samband med valet för att fortsätta inom landstingspolitiken.

– Jonas har vunnit partiets interna provval, vunnit primärvalet bland sundbybergarna och är efter traditionellt valberedningsarbete vårt val som kandidat till kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg, säger Bengt Fasth, sammankallnade för valberedningen.

Jonas Nygren är 31 år, har rötterna i bruksorten Fagersta i Västmanland, uppvuxen i Helsingborg och boende i Sundbyberg sedan 2002. Jonas har arbetat med politik, i stort och smått, från lokal till nationell nivå, från ax till limpa. Idag arbetar Jonas nationellt såsom internationellt som kommunikationskonsult. Sedan 2007 har Jonas varit ordförande för Barn- och utbildningsnämnden i Sundbyberg.

– Jag känner mig oerhört hedrad över att få detta stöd. Det finns väldigt många bra och kompetenta politiker i Sundbyberg. Många unga och många med en stor kunskap och erfarenhet. Nu har vi en spännande valrörelse framför oss där vi ska möta väljarna med en tydlig politik som är beredd att ta fortsatt ansvar för Sundbyberg. Vi går till val för fler jobb, en skola där alla kan lyckas och en bättre omsorg om våra äldre. Att se till att sundbybergarna får högsta möjliga kvalitet för varje insatt skattekrona är ett hårt arbete som jag kommer fortsätta att jobba med om vi vinner valet, säger Jonas Nygren.

– Primärvalet har varit en spännande utmaning och kandidaterna har jobbat bra och hårt. Vi har väldigt mycket duktiga politiker i Sundbyberg. Jonas Nygren är en spännande person, som trots sin ålder har en stor erfarenhet och samtidigt tillhör den nya socialdemokratin. Vi har nu en stark laguppställning inför valet i år och Jonas kommer att bli en bra lagledare avslutar Bengt Fasth.

Slutgiltigt avgör medlemmarna, på partiets valkonferens i Sundbyberg den 6 februari, vem som väljs till kandidat till kommunstyrelsens ordförande.

För mer information:

Bengt Fasth, sammankallande i valberedningen, 070 659 07 25