Socialdemokraterna största parti i kyrkovalet och leder majoritetssamarbetet tillsammans med FISK även kommande mandatperiod

Nu är valresultatet för kyrkofullmäktige i Sundbyberg klart. Socialdemokraterna är klart största parti. Med ett resultat på 44,95 % är glappet ned till (M) stort. Moderaterna slutar på 29,72 %.

Nu står det även helt klart att Socialdemokraterna i Sundbyberg leder majoritetssamarbetet tillsammans med FISK, Folkpartister i Svenska Kyrkan, även kommande mandatperiod.

- Vi har en majoritet i kyrkofullmäktige och vi ska fortsätta det fina arbete vi haft de senaste åren med att utveckla svenska kyrkan i Sundbyberg tillsammans med FISK. Jag kan konstatera att väljarna har förtroende för det arbete som socialdemokraterna bedriver. Kyrkan är en viktig samhällsaktör och vi tackar dem som lagt sin röst på oss, säger Jörgen Silén (S), gruppledare i kyrkofullmäktige, Sundbyberg.

Socialdemokraterna i Sundbyberg har under kyrkovalsrörelsen bland annat knackat dörr, ringt medborgare, samtalat med människor, haft torgmöten och spridit information.

- Att valdeltagandet minskade är tråkigt. Det är något som alla partier får ta ansvar för. Vi kan också se att Sverigedemokraterna gick fram i valet. Detta visar att det behövs uppslutning och mobilisering av väljare för att hålla odemokratiska partier utanför beslutande församlingar. Socialdemokraterna i Sundbyberg har lagt en bra grund inför valet 2010, vi har stort förtroende i viktiga frågor, säger Tommy Waidelich, ordförande för Socialdemokraterna i Sundbyberg.

För mer information:

Jörgen Silén: 0706 94 16 56