Moderaterna sparkar lärare

Ikväll fattar alliansen, med moderaterna i spetsen, beslut om att sparka lärare. Trots att vi om ett år behöver nyanställa lärare till Sundbybergs nya skolor i Stora Ursvik och Brotorp.

I valrörelsen lovade moderaterna att satsa 20 miljoner på skolan i Sundbyberg. I deras informationsmaterial kunde väljarna läsa att om de kom till makten skulle klasserna bli mindre och det skulle anställas fler lärare. Nu gör de tvärtom.

- Det är ett hån mot väljarna att redan åtta månader efter maktskiftet bryta ett av sina viktigaste vallöften. Det råder högkonjunktur i landet, men de enda förslag vi hittills sett från alliansen är nedskärningar säger Helene Hellmark Knutsson, vice ordförande i Kommunstyrelsen (s).

Det byggs nya stadsdelar i Stora Ursvik och Brotorp. Dit kommer många barnfamiljer att flytta. Det planeras för flera skolor i områdena, både fristående och kommunala.

- Inom kort kommer vi att behöva anställa fler lärare, eftersom Sundbyberg växer så otroligt fort. Att sparka lärare i det läget är ogenomtänkt, säger Nathalie Sundesten Landin, vice ordförande i Utbildningsnämnden (s). Dessutom lovade de 20 miljoner kronor till skolan för att anställa fler lärare, då ska de väl inte börja med att sparka lärare, fortsätter Nathalie Sundesten Landin.

Helene Hellmark Knutsson
Oppositionsråd (s)

Mobil 0708-26 88 70

Nathalie Sundesten Landin