Sundbybergs gymnasieskolor kvar i kommunen

Socialdemokraterna Sundbyberg

Sundbybergs kommunala gymnasieskolor räddade från nedläggning

St. Martin och Löfströms, får stanna kvar i Sundbyberg. Den förra borgerliga majoriteten ställde ett ultimatum till personalen på skolan: Bli en friskola, annars så läggs ni ner!

- Vi var kritiska på planerna att lägga ned alla kommunala gymnasieskolor och istället tvinga över dem i privat drift. Nu har vi hittat en lösning där vi kan öka personalens och elevernas inflytande. Samtidigt som vi inte utelämnar våra elever till en gymnasiemarknad utan kommunalt alternativ, säger utbildningsnämndens ordförande Jonas Nygren (s).

Möjligheten att göra skolan till en stiftelse med representanter från skolans personal, elever, näringsliv och kommunrepresentanter i styrelsen ska utredas.

- Vi tycker det är viktigt att öka valmöjligheten för Sundbybergs elever. Därför måste hela Stockholm bli en gemensam gymnasieregion. Genom att rädda våra skolor från nedläggning kan vi nu bidra till ökad mångfald, avslutarJonas Nygren, ordförande i Barn- och utbildningsnämnden i Sundbyberg.

Jonas Nygren, ordförande i Barn- och utbildningsnämnden, Sundbyberg.
0709 - 57 37 67, jonas.nygren@lenet.sap.se

Sofie Åhgren, politisk sekreterare (s), 0708 26 83 87, sofie.ahgren@sundbyberg.se

2008-01-29 13:53