Framtid

En vinnande politik, i ett Sverige för alla!

När arbetet med att ta fram en valplan inleddes gjordes det med helt nya grepp. Redan i september 2013 arrangerades ”Inspirationsdagar” för att fylla på med nya ideér och tidigt på våren 2014 inleddes arbetet med Framtidsvision (S)valöv, dit allmänheten och våra syskonorganisationer bjöds in. Av allt det material som kommit fram återstår nu en kärna av idéer kring vad vi vill göra om vi får förnyat förtroende. I vår plattform nedan som vi valt att kalla ”VI FIXAR!” kan ni läsa sammanställningen och ett övergripande förhållningssätt kring hur vi tänker och varför. Hur frågorna ska hanteras praktiskt går att läsa under de stycken som behandlar respektive ort.

En del av kandidaterna till fullmäktige i Svalövs kommun valet 2014

Vi fixar Svalövs kommun- en del av våra kandidater till kommunfullmäktige 2014-2018

-Vi fixar jobben!

Kommentar: När företagen mår bra, mår kommunen bra. Vi lovar att fixa industritomter, schysst bredband, goda kommunikationer och ser till att det finns rätt kompetens när företagen växer!

-Vi fixar skolan!

Kommentar: När lärare och elever får rätt förutsättningar sker magi i våra klassrum, på våra förskolor och fritidsverksamheter. Med verktyg som god och näringsriktig mat lagad från grunden, snabba insatser vid behov av stöd och fri kulturskola vill vi ge alla barn samma möjlighet att lyckas i livet i en kostnadsfri skola, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.  Självklart vill vi göra detta i nära samarbete med all skolpersonal.

-Vi fixar livskvalitén!

Kommentar: Om du mår bra, mår kommunen bra. Med goda och trygga boendemiljöer, möjlighet till meningsfull fritid och att resa obehindrat inom och utom kommunen och med tillgång till en bra sjuk- och hälsovård för hela familjen vill vi göra valet lättare att bo kvar i kommunen oavsett hur gammal du är. Att vi vill öka tillgången till bredband och införa fritt wifi i kommunens olika lokaler och idrottshallar kan säkert hjälpa till att lägga sätta pricken över i:et för dig som medborgare.

-Vi fixar Vård och omsorg!

Kommentar: Med ett äldreboende som fått femterpris i Sverige är det lätt att slå sig till ro. Våra äldre och sjuka är värda mer än så. Därför vill vi utveckla vården i kommunen med ett kompetens- och resurscentrum för demenssjuka med rätt utbildad personal som ger social trygghet. Vi vill införa kultur i vården, erbjuda god mat lagad från grunden och bygga broar mellan generationer på olika sätt. Vi vill även ge resurser och kunskap till vårt hemtagningsteam för att kunna driva den palliativa vården i nära samarbete med primärvården och med medborgarens bästa i centrum.

-Vi fixar välfärden!

Kommentar: De senaste årens skattesänkningar och samhällets allt högre krav på effektiva medborgare, har i takt med att arbetsrätten och våra skyddsnät monterats ner, skapat ett allt kallare klimat. Ingen ska behöva ta emot matkassar eller vara beroende av andra människors eller organisationers godtycke och välvilja. Vi kommer att göra allt för att de som är mest utlämnade och ekonomiskt utsatta i samhället inte ska få falla genom våra skyddsnät. Från var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.

Här hittar du respektive orts lokala valprogram:

Billeberga

Kågeröd

Röstånga

Svalöv

Teckomatorp

Tågarp

Om du också vill vara med och jobba för att göra Svalöv till en lite bättre plats att bo på-klicka här!

Om du vill läsa vad vi gjort under 2010-2014 i majoriteten kan du klicka här!