Enighet i Svenljunga?

Svar på alliansen i Svenljungas debattartikel i STT 15/1 2014

Vi Socialdemokrater i Svenljunga vill samla alla krafter för att utveckla kommunen och restaurera kommunens misskötta ekonomi.

Nu i början av valåret 2014 försöker den centerledda majoriteten i Svenljunga manifestera sin politiska enighet, sitt ekonomiska ansvarstagande och sitt politiska resultat under mandatperioden.

Punkterna som man lyfter fram är utbyggt bredband, åtgärder mot bristande underhåll (ett underhåll som uppstått trots att centern och moderaterna har styrt över 40 år), byggnation av nya bostäder. Besluten är fattade med stor majoritet i kommunalfullmäktige.

När det gäller ekonomin har det varit stora underskott varje år. Trots en skattehöjning på 16 miljoner år 2013 så räcker inte pengarna till. Centern och Moderaternas misslyckade ekonomiska politik har raderat det egna kapitalet till i princip noll.

Den manifesterade enigheten mellan de borgliga partierna i Svenljunga, måste bero på att det är valår och att man inte tror att invånarna följer politiken i kommunen. Alla som följt politiken under mandatperioden vet att verkligheten är en annan. Oenigheten mellan Centern och Moderaterna förekommer i de flesta frågor ex. stöd till Kalvfestivalen, digitalisering av Teaterbiografen, sälja ridhuset, folkomrösta om /  lägga ned Håcksvik skola , förändra Hagabacken, bygga ny förskola i Sexdrega, listan kan göras lång (endast Moderaterna stöder årets budget av borgarna ihop med Socialdemokraterna.) Notera också att Centerpartiet i ett flertal frågor har röstats ned i fullmäktige, enighet???

Vi socialdemokrater kommer i valrörelsen 2014 söka stöd för att den förödande blockpolitiken upphör.

Vi Socialdemokrater söker stöd för förändring.

Arbetarepartiet Socialdemokraterna

Stefan Carlsson