Valet 2014

På denna sida kommer vi att publicera information om valet både lokalt med framför allt regionalt och nationellt. Den 14 september handlar inte bara om vad som händer i kommunen utan även vad partiet vill i regionen och på det nationella planet. Glöm inte att läsa de regional nyheterna som publiceras på första sidan.

Marianne Pettersson

Socialdemokraterna i Trelleborg har nominerat Marianne till riksdagslistan. Marianne har jobbat som undersköterska på Trelleborgs lasarett men har nu fackligt uppdrag för Kommunal på heltid för medlemmarna i Region Skåne . Hon är fyra barn och är bosatt i Trelleborg där hon levt större delen av sitt vuxna liv. Marianne står som nummer 6 på listan till riksdagsvalet för Skånes södra valkrets. I riksdagen vill hon driva följande frågor:

• se den offentliga servicen, vården, omsorgen och skolan ska vara av så hög kvalitet att privata alternativ inte efterfrågas
  • alla ska ha rätt till en bra start i livet. Föräldrarna inkomst ska inte avgöra, vilka möjligheterna barnen får.
  • För de som till exempel förlorat jobbet eller blivit sjuka måste vi ha fungerande trygghetssystem som fångar upp och inte stjälper. Vi ska ha en solidarisk välfärd där resurserna fördelas eftr behov.

Catherine Persson

Socialdemokraterna i Trelleborg gar nominerat Catherine Persson som första namn på listan till regionfullmäktige. Catherine arbetar idag som oppositionsråd och har det sedan 2007. Innan dess var hon riksdagsledamot. Hon har tidigare arbetat med personal- och orgnisationsutveckling samt som undersköterska och sjuksköterska. Catherine tycker om att läsa och lyssnar gärna på musik. Hon bli glad av sin trädgård och gillar idrott. Catherine engagerar sig gärna för att kunna vara med och påverka samhällsutvecklingen. I regionen vill hon driva följnade frågor:

• Nedskärgningarna i vården måste stoppas. Vi behöver öka tillgängligheten till hälso- och sjukvård.
  • Det ska vara lätt att komma i kontakt med sin vårdcentral
  • Det ska finnas akutmottagningar vid regionens sjukhuset
  • Vill att det ska öppnas flera vårdplatser
  • Vill att det ska anställas mer personal i hälso- och sjukvården
  • Ambulansen ska komma i tid.

Val 2014

Nu står Sverige inför ett val: Gemensamma investeringar i jobb, skola och välfärd - eller skattesänkningar och privatiseringar? Den 14 september avgör du. Här finns allt du behöver veta om Socialdemokraternas politik, våra främsta riksdagskandidater, valkampanjen och hur man röstar.

Valfilm om välfärden
Socialdemokraternas första valfilm är ute nu. Dela den gärna! Fokus äldreomsorg och välfärd. På denna sida hittar du även andra filmer som partiet har gjort.