Socialdemokratena öppnar sina hjärtan

"Svenskarna måste öppna sina hjärtan och ta emot de allt fler människor som flyr från krig och katastrofer" vädjade Fredrik Reinfeldt under sitt sommartal på Norrmalmstorg  för ett par veckor sedan. Statsministern bad svenska folket om att ha tålamod. Det ökade flyktingmottagandet kommer att bli dyrt, och därför kan han inte lova någonting i den här valrörelsen. Pengar till att sänka skatter verkar däremot komma från en aldrig sinande kassa. Flyktingmottagandet beräknas kosta 12 miljarder årligen. 12 miljarder är visserligen ingen spott i havet, men det är pengar som kommer att gå till de allra mest utsatta grupperna i samhället, som tas från den befintliga biståndsbudgeten och som i gengäld kommer att berika vårt land. Dessa 12 miljarder är att jämföra med vad vi svenskar årligen lägger på våra husdjur och kan ställas i kontrast med att regeringen under den senaste mandatperioden årligen sänkt skatter med 134 miljarder kronor. 134 miljarder kronor där merparten av pengarna gått till dem som behöver dem minst.

I Trollhättan har vi stått med öppna armar. Vi socialdemokrater anser inte att mänskliga värden går att mäta i budgetunderskott, utan har bestämt oss för att hjälpa så många som möjligt till en fristad här. Men den regering som nu ber oss att öppna sina hjärtan har inte funnits där för att stötta oss. Istället väljer finansminister Anders Borg att dela ut en miljard till de 11 rikaste kommunerna som utgörs av dem som tar emot minst flyktingar i landet. Hittills i år har Trollhättan tagit emot 210 nyanlända. Moderatstyrda Nacka med sina nära 100 000 invånare har tagit emot 42. Av de 50 kommuner som är sämst på att ta emot flyktingar i Sverige är 39 av dem borgerligt styrda. Det är ingen slump.

En del anser att det var storsint och statsmannamässigt av Reinfeldt att knappt ge några vallöften. Men resultatet är att han närmat sig Sverigedemokraterna med ytterligare några centimeter. Högt uppsatta moderater gör utspel om tiggeriförbud, Reinfeldt öppnar upp för att bilda en blåbrun regering och Jimmie Åkesson kommenterar  Reinfeldts utspel på Twitter: "Statsministern har bekräftat. Valet står mellan välfärd och massinvandring. Du väljer 14 september."

Vi socialdemokrater i Trollhättan kommer att fortsätta öppna våra hjärtan, för mänskliga behov är inget vi kompromissar om. Men Fredrik Reinfeldt, kom inte och säg det till oss. Tomma ord betyder ingenting.

Fredrika Almqvist (s)

Sidan uppdaterades senast: 2014-08-28 13:22