Anita Mattsson

Anita MattssonJag heter Anita Mattsson och är oppositionsråd för Socialdemokraterna i Tyresö. Jag har varit tyresö-bo stor sett hela livet.

Jag älskar Tyresö och är glad för att jag bor här! Här är det nära, både till naturen och till storstaden. Det är nära till ett rikt föreningsliv, och nära till engagerade människor som bryr sig.

Men handen på hjärtat, det skulle kunna vara ännu bättre. Jag är uppvuxen i Tyresö, och bott här nästan hela livet. Jag ser med egna ögon hur klyftorna bara växer, år efter år, kommundel efter kommundel.
Man brukar säga att ett samhälles värdighet mäts efter hur man tar hand om sina svagaste. Det är inte värdigt att antalet barn som växer upp i fattigdom ökar för varje år i Tyresö. Det är inte värdigt att våra skolelever tillåts kosta betydligt mindre än andra barn och ungdomar i Stockholms län. Det är heller inte värdigt att våra äldre som har behov av hemtjänst får betala så mycket för trygghetslarmet att de väljer bort tvätt och städning istället.

Vi har råd att ta hand om varandra. Vi har möjlighet att investera i kunskap. Om vi vill. Då handlar det om att våga prioritera och våga fatta tuffa beslut. Vi socialdemokrater kommer att fortsätta prioritera att lägga utbildningsbudgeten på undervisning istället för tomma dyra undervisningslokaler. Vi kommer att fortsätta driva en politik som minskar arbetslöshet och utanförskap. Och vi kommer även fortsättningsvis tycka att äldre ska få omsorg efter behov, inte efter plånbok.

Vi socialdemokrater behövs mer än någonsin. Särskilt i Tyresö.

Anita Mattsson
Oppositionsråd (s)