Alla vinner på politik som gör skillnad

I går gick socialdemokraterna ut med vallöftet om att satsa på ungdomar och äldre, genom att anställa 20.000 ungdomar inom bland annat äldreomsorgen.

Staten står för undersköterskeutbildningen och lönen det första året, ett år som kommer varva utbildning med jobb, sen är det upp till varje arbetsplats att förlänga kontraktet ifall det skulle vara aktuellt.

Förslaget är en av de konkreta åtgärderna för 90- dagars- garantin och riktar sig även mot de ungdomar som är utan sysselsättning. 2,8 miljarder kronor kommer åtgärden gå på.En åtgärd som alliansen skrattar åt och undrar var de pengarna ska komma från. I klassisk socialdemokrati- anda tar man helt enkelt från de som har för mycket och ger till de som har för lite. De med mycket pengar får skatta mer för att de äldre ska få en värdig tillvaro och för att ungdomarna ska kunna skapa sig en egen tillvaro. Från banker till barn, från miljonärer till pensionärer.

Elisabeth Svantesson (M), tillika Sveriges arbetsmarknadsminister tycker att förslaget är förlegat och ”typiskt socialdemokratiskt” att lova allt åt alla jämt och hela tiden. Hon tycker i stället att man ska vara realistisk. Hon tillsammans med alliansen menar på att det inte är politiker som skapar jobb, det är företagarna.

Hon refererar till det som beskrivs (inte av henne dock) som (ännu en) av regeringens floppsatsningar, yrkesintroduktionsutbildningarna som skulle bli alliansens lösning på ungdomsarbetslösheten. Skillnaden är att förslaget genomfördes för länge sedan men att ingen hört talas om det. För vad blev resultatet?

Det som skulle bli 30.000 nya jobb stannade till på 87.
Martin Ådahl, den centerpartistiska chefsekonomen, tror att floppen beror på att det bara är företag med kollektivavtal som inkluderas och vill slopa det kravet. Det är Centerpartiets lösning. Som vi vet sedan tidigare har Centerpartiet ingen respekt för unga människor och ser gärna att unga personer kan jobba för undermåliga löner och utan kollektivavtal. Så vad är orsaken bakom floppen? Jo, för att de sätter sin tillit i den svenska privatmarknaden.

Det är den typen av retorik som kommer att fälla alliansen i valet. Svenska folket har efter åtta år sett att det inte funkar att lägga över det samhälleliga ansvaret på företagare och att lämna frågan om Sveriges välfärds fortlevnad obesvarad.

Vi vill se konkreta lösningar och vi vill se dem nu. Den svenska välfärden är inte bara ett trygghetssystem för de som nyttjar den, det är ett system för hela samhället. Det är genom välfärden som det går att komma med den här typen av förslag och att det blir verklighet. Välfärden är verktyg, och får därför ett högre syfte för oss alla. Därför faller även samhällen samman när välfärden, om det så handlar om kultur, vård eller skolan säljs ut. Och där är vi nu.

För vi kan inte längre be våra äldre som bokstavligen sitter i skiten vänta på att det ska bli lönsamt för privata vårdföretag att anställa.
Vi kan inte be våra unga som bokstavligen tynar bort av att vara utan sysselsättning att vänta på att regeringen ska sänka arbetsgivaravgifterna ytterligare för att kanske, eventuellt, få ett sms ibland med erbjudande att ta ett nattpass ingen annan vill ta.

Det är från den moderata regeringens håll ingen lösning på problemet och det visar på en respektlöshet mot alla som behöver samhällets mjuka armar om sig. Därför är socialdemokraternas löfte välkommet och nödvändigt. Det är dags för en politik som gör skillnad och inte knuffar ansvaret från sig.

Linda Westerlind
2014-08-06