Dags för Alliansen att vinka ”hej då”

För rödgröna väljare har de senaste åtta åren inneburit en del frustration, en del ilska, en del hopplöshet och en del önskan. Man har önskat se allianspartierna dela upp sig.

Lite för att Moderaterna som parti skulle tappa en del väljarstöd, dels för att partierna skulle bli mer pragmatiska och samtidigt skulle de kunna föra sin egen partipoliitkpolitik, som i vissa sakfrågor faktiskt stämmer överens med en del rödgröna frågor, till skillnad från Alliansen.

Det hade helt enkelt blivit lite mindre dåligt i den svenska politiken om Alliansen skulle upphöra mitt i en mandatperiod, trots att de rödgröna i realiteten skulle sitta kvar i opposition. Men, om vi ska vara ärliga var det kanske mest för skadeglädjens skull.
Att alliansen skulle fortsätta sitt samarbete efter en eventuell valförlust var det få som trodde innan valet, även fast de själva hävdade det, om och om igen. Nu när alliansen är den nya oppositionen och Stefan Löfven, tillsammans med alla andra partiledare (oavsett partitillhörighet) vet att blocköverskridande överenskommelser är det enda sättet att kunna bedriva någon form av politik alls har allianssamarbetet blivit mer och mer orealistiskt.

Med Fredrik Reinfeldts plötsliga avgång på valnatten, Anna Kinberg Batras halvtappra försök att hålla ihop Moderaterna, Anni Lööfs vilja att ta över Reinfeldts ledarroll och spekulationerna kring regeringsbildande och budgetförhandlingar har det skapat en insikt om att allianssamarbetet måste bli ett minne blott.
Det gynnar ingen, varken Alliansen, Sverigedemokraterna eller de rödgröna att de sitter kvar.
I tisdagskväll kom äntligen beskedet från Folkpartiets partiledare Jan Björklund: Alliansen tar en paus. Han sa att Alliansen till valet 2018 kommer ha jobbat ihop sig igen och presentera ett nytt valmanifest men att de nu kommer ta en paus för att kunna driva sina egna politiska frågor och skapa sig en egen partiprofil, utan att tvingas vara överskuggade av samarbetet.

Vad innebär det egentligen att ta en paus? Jag tror att alla som har befunnit sig i en relation vilken tillslut har blivit sämre och sämre, utan att för den delen braka ihop totalt har, med viss separationsångest, antingen tagit en paus eller övervägt att ta en paus.
Alla som också har tagit en paus från sin partner vet att livet ofta blir mycket bättre efter beslutet är taget, luften känns renare att andas och axlarna är befriade från tyngd. Man vet också att man aldrig kommer att bli ett par igen. Så nej, alliansen. Ni kommer inte bli ihop igen.

Partier kommer hitta nya partiledare, det kommer att skapas intriger och hemligheter, partiöverenskommelser kommer ske och kanske kommer både Centerpartiet och Vänsterpartiet att börja vänstra (alltså politiskt).
Men nej, Alliansen kommer aldrig att bli den allians som blomstrade 2013.

Vi ser redan nu hur energiöverenskommelserna mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet verkar gå i Socialdemokraternas anda och Miljöpartiet får därför backa i kärnkraftsfrågan, även fast ingenting är helt klart än.
Jan Björklund hotar om att lägga krokben för förslaget om kärnkraftsnedläggning, direkt eller på sikt, om inte Socialdemokraterna och Miljöpartiet lyssnar på alliansens förslag att byta ut befintlig kärnkraft mot ny. Han hotar att bussa Jimmie Åkesson på de rödgröna om inte deras linje tas i beaktning, och hänvisar till att de inte kommer ha en majoritet i riksdagen till kärnkraftsfientliga förslag.

Men, lagt kort ligger. När det är i svenska folkets vetskap att Alliansen kommer ta en paus, hur mycket väger då egentligen deras gemensamma budget mot de enskilda partiernas egna väljare?
Kommer egentligen Centerpartiet att rösta för en pro-kärnkraftspolitik, även fast deras väljare säger något helt annat?
Även fast Annie Lööf mer än gärna vill axla Fredrik Reinfeldts ansvar som alliansledare är det inte helt säkert att det kommer gå före hennes vilja att bygga upp ett starkt Centerparti. Och kommer Centerpartiet att rösta för alliansens förslag är det det samma som att sätta käppar i hjulen för sig själva.

Linda Westerlind

2014-10-02