Framtidens samhälle börjar i Västerås

Idag startar Socialdemokraternas kongress i Västerås och jag har den där känslan i kroppen av att ha missat något stort. Jag undrar om det är någon fråga som helt har gått mig förbi eller om jag inte är tillräckligt påläst. Jag tror att jag vet vad det är som frammanar den känslan. Det är valet 2010, sen Mona Sahlins avgång och sen allt med Håkan Juholt.
Känslan efter kongressen 2013. Där vinster i välfärden skulle diskuteras, och diskuterades. Kongressen där många var förstående, men besvikna. Den efterföljande debatten som innebar att varenda socialdemokrat på ett eller annat sätt var tvungen att förklara sig och beskriva sin hållning i frågan. Under samma kongress valdes Stefan Löfven av kongressen till ordförande för Socialdemokraterna, något som knöt ihop säcken efter den process som var både internt och externt med Håkan Juholt. Då var det året innan valet med allt vad det innebar. Det var spänningar i luften och ingenting var egentligen definitivt. Det är känslan av att ha missat vad det är som kan orsaka den spänningen på årets kongress.

Men i dag när årets kongress kör i gång är jag inte orolig. För första gången på mycket länge så är socialdemokratin jäkligt stolt. Årets partikongress är inte en plan B, motionerna kommer inte att vara sekundära i rikspolitiken och det märks i att hela rörelsen har fått nytt liv. De 350 ombuden går in med vetskapen om att ja, nu kommer man på riktigt att kunna påverka, inte bara skapa opinion. Det om något får en att sträcka extra på sig.

Harriet Hedlund från Umeå arbetare kommun är delegationsledare för Västerbotten inför helgens kongress. Jag tänker att hon om någon vet hur stämningen är, både i delegationen men också bland de andra kongressombuden.
Och hon när jag pratar men henne säger hon ungefär det jag också känner. Hon tycker att det märks att Socialdemokraterna har regeringsmakten och att det bidrar till en positiv anda bland ombuden. Hon är inte ett dugg rädd för att det kommer att bli något tjafs eller strul, utan snarare tvärtom har hon på känn att det kommer bli bra, förtroendefulla diskussioner. Hon menar att ombuden vet att det är nu man har chans att kunna prata om frågan som står högst upp på dagordningen för i stort sett alla socialdemokrater, jobbpolitiken.

Västerbotten kommer att samarbeta med de andra skogslänen med frågor som är extra aktuella i våra gemensamma län. Det är exempelvis att man ska öka den statliga närvaron även på mindre orter, se över infrastrukturen och bostadsbyggandet. De motioner man kommer att få gehör för under kongressen är också frågor som kommer att få gehör i rikspolitiken senare.
Det är det som gör den här kongressen så intressant. För när Socialdemokraterna har kongress handlar det inte om att ta fram en strategiplan över hur man ska vända fallande opinionssiffror eller bemöta något som Sverige tycker (läs: Aftonbladets egen opinionsbarometer) tycker (även fast viss media vill framhäva det som så). Ombuden är där för att föra seriös politik. Det är därför över 400 personer kommer att vara på plats under helgen.

Av de 33 motioner med sammanlagt 73 attsatser är det 7 av de attsatserna som partistyrelsen föreslår ska bifallas, fem ska avslås och resten anser partistyrelsen är besvarade. Två motioner är föreslagna i sin helhet att skickas vidare till partikongressen 2017.
De motioner som partistyrelsen har föreslagit att bifalla är motionen B12 från Umeå arbetarekommun, D 237 med attsatserna 5,3 och 4 från Skellefteå arbetarekommun och D262 från Umeå arbetarekommun.

Alla Västerbottens motioner kan ni hitta på Folkbladet hemsida under fliken åsikter och länkat på Folkbladet opinions sida på Facebook. Och glöm inte! SVT2 sänder direkt från kongressen. Idag mellan 15.20-17.20, på lördag mellan 09.05-16.30 och på söndag mellan 09.05-13.50. Kommer partistyrelsen få rätt? Vilka frågor kommer våra ombud att kämpa för? Det får vi se i helgen!

Linda Westerilnd
2015-05-29