Glöm inte att önska dig något

Fram till den sjuttonde december passerar jorden meteorsvärmen Geminiderna. Upp till ett stjärnfall i minuten kan man bevittna om man har tur. Nu i juletider kan det vara på sin plats att passa på att önska sig något. Varför inte fred på jorden? skriver Linda Westerlind.

Jag såg en stjärna falla. Det var i natt när alla sov.
Fram till den sjuttonde december kan man, om man är vaken och har de rätta förutsättningarna, bevittna årets finaste meteorsvärm. Geminiderna är en stor samling gammalt grus och stoft i rymden.
När jorden varje år passerar genom meteorsvärmen och stenarna träffar jordens atmosfär brinner stenarna upp och bildar upp mot 80 stjärnfall i timmen. Och som vi vet: när en stjärna faller får man önska sig något.

På radion sjöng de om fred på jorden.
Tysklands Angela Merkel har även hon vänt kappan efter vinden och vill i stället för att öppna Tysklands gränser i stället strama åt flyktingmottagandet. Samtidigt brann ytterligare ett planerat boende för ensamkommande flyktingbarn i Södertälje.
Vi hoppas på att någon gång få fred på jorden men kan inte förmå oss att förstå den problematik som rör sig på våra egna bakgator. Sveriges kandidatur till FN:s säkerhetsråd i all ära, jag är övertygad om att en plats i säkerhetsrådet kommer bidra till en lugnare värld. Men asylbränderna i våra egna kommuner måste man börja ta på allvar.

Tänd ett ljus, och låt det brinna. Låt aldrig hoppet försvinna.
En av tre asylbränder kan ha startats från insidan, skriver media Jag tänker i stället att två av tre bränder är direkta mordbränder.
Vi har ett allvarligt problem med den svenska nyhetsbevakningen. Nyhetsrapportering som är rasistisk i sig självt är själva delaktig i den utveckling som sker. Medierapportering som sparkar nedåt och allt för snabbt antar en hållning där den utsatte är boven i dramat spär på den svenska segregationen och rasismen. Det är ljus med hopp om en bättre framtid som ska brinna. Inte asylboenden. När ska det bli ändring?

Jag såg på kartan. Du är på andra sidan jorden.
Över 45 människor dog i natt i attacker runt Syriens huvudstad Damaskus. Den syriska regimen tros vara ansvarig för attackerna, men det går även rykten om att Ryssland har varit inblandade i attackerna. I dag tros tre fjärdedelar av den syriska befolkningen vara på flykt undan kriget.
FN fördömer attackerna mot oskyldiga, men står handfallna i agerande. I FN:s säkerhetsråd är i dag Ryssland en av de ständiga medlemmarna med vetorätt i beslutsfrågor. I dag känns en diplomatisk lösning på kriget i Syrien som en omöjlig ekvation, samtidigt som vi ser att fler militära insatser i kriget antar absurda proportioner hundratals mil bort. Frankrikes nya, offensiva insatser i kriget mot IS får konsekvensen att osäkerheten och dåden mot Frankrike på hemmaplan intensifieras. En lärare i en förort till Paris ska ha blivit attackerad av en misstänkt IS- sympatisör under måndagen som en varning, säger den franska polisen.

Men det är samma himmel, det är samma hav.
Det är samma medelhav människor på flykt försöker ta sig över som vi i norden flyger till för att få några veckors avkoppling varje år.
Eller lockar Indiska oceanen med snorkling i klart vatten och hotellen med all in inklusive. På resebyråernas hemsidor kan man just nu köpa rekordlåga sista minuten-resor.
I Thailand tog militärjuntan över makten 2014 och efter det försöker man disciplinera den thailändska befolkningen.

Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på.
Niklas Strömstedt och Lasse Lindbom kan ha skrivit Sveriges mest populära julsång genom tiderna, men det är också en påminnelse om att vi måste hjälpas åt att göra framtiden lite bättre än det samhälle vi lever i i dag. Julafton må närma sig med stormsteg, med julgranarna tar plats i allt fler vardagsrum. Andra laddningen av knäcken kokar snart på spisen och magen värker efter alla lussekatter.

Men bakom alla traditioner, måsten eller julsånger för den delen är det trots allt på sin plats att vi påminner oss om vad som är viktigt i livet. Jämlikhet, rättvisa och alla människors frihet. Jag vill trots allt tro de slitna orden. Jag vill ha fred på jorden.
Vi får ta chansen nu att önska så mycket vi hinner nu när jorden passerar Geminiderna. Det kan i alla fall inte skada.

Linda Westerlind

Sidan uppdaterades senast: 2015-12-15 08:52