”Jag kan bli hur obekväm som helst”

LO-förbunden fortsätter att tappa medlemmar, med några undantag. Ett av dem är Kommunal. Umeå-sektionen har exempelvis runt 5000 medlemmar.

I onsdags hade föreningen årsmöte, med nästan 200 röstberättigade. Valberedningens förslag på ordförande var nyval på Annette Andersson, men föreningen ville annorlunda. Med 158 röster mot 35 stod Alejandro Caviedes som ny ordförande.

Alejandro började jobba inom hemtjänsten för tio år sedan. Som springvikarie kunde han inte riskera att bli av med jobbet, så han höll sig från fackliga uppdrag även fast hans kollegor uppmuntrade honom att bli facklig representant på arbetsplatsen. Efter ett tag åtog han sig ändå uppdraget vilket innebar att hans telefon slutade ringa.
Det startade den första av Alejandros fackliga kamper. Han gick inte med på att bli uppsagd på grund av oegentligheter, så han tog strid. Då hans vikariat inte täckte en verklig person krävde han att hans anställningsavtal skulle ändras till en tillsvidareanställning, som det också blev. Insikten om att han inte skulle kunna förlora jobbet när han tog strid gentemot sina arbetsgivare genom facket blev en startpunkt för en sedan dess aldrig avslutad facklig kamp.

”I går (läs: onsdag) var jag med och skrev historia”, säger han. Alejandro berättar att han är den första invandraren att bli ordförande för en sektion i Kommunal i hela Västerbotten. ”När jag började blev jag kallad svartskalle av en fackligt förtroendevald”, säger han. ”Mycket har hänt sen dess.”
Han tillägger även att de inte är kvar inom facket i dag. Kommunal är en vit arena och Alejandro tror att det är många som inte ser sin plats inom fackföreningsrörelsen av den anledningen. ”Särskilt inom kommunal där det är många med invandrarbakgrund som jobbar. Årsmötet var nästan helt vitt”.

Kommunals Umeåsektion bildades för två år sedan efter en i hopslagning av Umeås tre separata sektioner.
Sammanlagt har Alejandro suttit med i sektionsstyrelserna, först i sektion 5 som var för personal inom socialtjänsten, sedan i den nya Umeåsektionen. Sammanlagt har han suttit i kommunals styrelser i fem, sex år och har även via sitt politiska engagemang en stor förenings och styrelseerfarenhet.

Att han har förtroende av kommunals medlemmar är ingen hemlighet. Förtroende vinner man, och genom att Alejandro genom sitt fackliga engagemang alltid tar strid för varje medlem vet han att de kommer ta strid för honom. ”Facket bygger på solidaritet och att man hjälper varandra”.
Han är bekymrad över hur facket har tappat i förtroende, men är inte förvånad att det är så. Om man inte kan vara med och bestämma finns det heller inget förtroende att hämta. Han vill se fulla medlemsmöten och kommer kämpa för att facket än en gång ska bli den folkrörelse den en gång var. Han tycker att det är otroligt positivt att man samlade 200 medlemmar på årsmötet, men undrar samtidigt var de resterande 4800 var.
Han vill att facket ska bli den kamporganisation den en gång var, som sätter arbetarens villkor i första rummet. Han tycker att facket allt mer tenderar att sitta i knät på arbetsgivaren. ”Då är det inte konstigt att medlemmarna inte har något förtroende kvar”.

Jag frågar Alejandro varför han tror att han fick en sådan stor majoritet av rösterna under årsmötet, och således har byggt upp ett sådant starkt förtroende i föreningen. ”Jag tror det handlar om att man tidigare mer försökte släcka bränder. Jag startar dom”, avslutar han.

Linda Westerlind
2015-02-27