Kommer vi återse Persson i politiken?

Göran Persson, tidigare statsminister och partiordförande för Socialdemokraterna slutade att synas både i politiken och i media efter hans avgång som partiordförande 2007. Efter det har det varit tyst.
Fram till nu. Diskussionerna kring regeringsbildandet har gått varma hos både väljarna och internt i partierna. Även Göran Persson verkar vilja ha med ett finger i spelet.

I mitten på augusti, alltså ganska precis en månad innan valet gick Ekot ut med att Göran Persson, enligt en säker källa, skulle komma att bli Sveriges nästa utrikesminister.
Det visade sig bara vara just ett rykte, och Göran Persson som numer är köttproducent (när han inte är konsult åt lobbyverksamheten JKL) sa att så länge han inte får ta med sig sina kor in på utrikesdepartementet är han inte intresserad av utrikesposten.
Persson intervjuades i SVTs program Agenda i söndags i rollen som tidigare statsminister och partiföreträdare för Socialdemokraterna.

Gamla tyckare är ofta rätt förlegade, jag tänker exempelvis på Miljöpartiets tidigare språkrör Maria Wetterstrand som (förutom att kommentera biljardspel på tv-kanalen Eurosport) hoppade in som politisk expertkommentator veckorna innan valet. Inte mycket nytt tillfördes och det som är talande för expolitiker är just att det inte kommer så mycket nytt.
Det händer generellt inte så mycket i politiken utan det går långsamt och det mesta händer runt omkring politiken, inte mitt i den. Ja, ungefär som biljardspel.
Men, Göran Persson överraskade faktiskt med några instick i debatten. Huvudfokus i intervjun tenderade att hamna på sverigedemokraternas valresultat och huruvida det kunde gå så långt och vad de verkliga orsakerna egentligen var.

Göran Perssons analys var att Socialdemokraterna och Moderaterna utåt sett är alldeles för lika. Persson menade på att om man inte sticker ut och signalerar ambition och grundläggande ideologi i sina valslogans och budskap är det också svårt att vara ett missnöjesparti.
För ja, att rösta handlar till viss del om missnöje. Man vill se en samhällelig förändring, man är missnöjd hur saker och ting sköts i dagsläget och vill ha förändring. Det är ingenting konstigt. Men, tenderar dessa skiljelinjer flyta ihop går det heller inte att sikta in sitt eget missnöje på ett enskilt parti utan på hela partiapparaten. Många väljare vittnade även om den problematiken innan valet.

Att internt se den problematiken är väldigt svårt. Det är svårt att se problem om man är mitt i smeten.
Att Socialdemokraterna fortsätter att stampa på dryga trettio procent och att Sverigedemokraterna plockar in procent från höger och vänster är bevis på att ja, Socialdemokraterna är dåliga på att framföra sina budskap. Men, jag vill också förtydliga att det egentligen inte är socialdemokratin i sig som är de allra sämsta utan i stället de väl etablerad PR-organisationerna som strategiskt lägger upp varenda steg i valrörelsen.
Det är också det jag vill problematisera. Om man helt ärligt ska fortsätta kalla socialdemokratin för en folkrörelse måste också kraften komma underifrån.

Fräsiga reklamare har inte suttit på medlemsmöten och nominerat kandidater till nämnder, har inte delat ut flygblad i kampen att bygga en ny lekpark i området eller sänka hastigheten utanför byskolan.
Alla kaffekoppar som delas ut delas ut endast tack vare drivkraften och gemenskapen. Alla studiecirklar som hålls om tekniker i virkning eller musikskapande, hur visar man det i slagkraftiga valslogans? ’

Många har en vilja att att kunna återskapa en fackföreningsrörelse byggd i stål. Tyvärr är det ingenting ombudsmän utifrån göra. Det krävs att man på sin arbetsplats ser värdet i att vara många och därför förändra. Viljan måste komma inifrån. Frågan är, hur väcker man den?
Hur som, den stora funderingen i denna eftervals-period återstår.
Diskussionerna hur den nya regeringen kommer se ut återstår. Det innebär inte bara att spekulationerna kring huruvida Sverigedemokraterna kommer få en talmannapost eller ej utan: är Göran Persson verkligen ute för räkning?

Linda Westerilnd
2014-09-24